סוכן השחקנים אבי לוזון

תומר חמד , מכבי חיפה , כדורגל ישראלידבר אחד שכן אפשר לזקוף בוודאות לזכותו של יו"ר ההתאחדות הוא השבחת הכדורגלן הישראלי. עדן בן-בסט, תומר חמד, אדריאן רוצ'ט ואיציק כהן, כולם צריכים להגיד תודה למי שנתן להם את הבמה באמצעות שינוי מבנה הליגות. הכדורגלן הישראלי מנייה בעלייה

הכדורגלן הישראלי ממריא תרתי משמע, שחקנים שלא חלמו לפני שנתיים לשחק בליגת העל, מוצאים עצמם משתכרים במאות אלפי יורו בקבוצות אירופאיות,  בעוד שחקנים בעלי פוטנציאל שחשבו כי הקריירה שלהם כבר לא תפרח מוצאים עצמם לגיטימיים פתאום. אין ספק, הגדלת הליגה היא זו שגרמה לפריחה הלוהטת הזו, ואין טעם לעצור אותה.

לוז און? הכדורגלן הישראלי הוא זה שמרוויח
אבי לוזון בדרך כלל מושמץ וסופג ביקורות רבות, אך באם נסתכל על התמונה הכוללת של ליגת העל בשנתיים האחרונות אין ספק שהוא האיש שאמור לקבל קרדיט רב מאותם סוכני שחקנים כמו דודו דהאן, רונן קצב, עובד קראוס ואפילו אבי נמני. אין צל של ספק, האיש מאחורי הקיזוז הבין את חוסר הספורטיביות שבדבר והוא כנראה יבוטל, אך הגדלת הליגה ל-16 קבוצות יצרה כדורגל ישראלי תוסס, שחקנים צעירים שפתאום מבטאים את הכישרון שלהם, וכדורגל שמגיע לפריפריות ולא מתרכז רק על קו תל אביב – חיפה.

פריחה מחודשת
תומר חמד, האיש שרק בשבת האחרונה ערך את הופעת הבכורה במדיה של נבחרת ישראל, אך החלוץ שכבש העונה יותר מכל שחקן אחר במדי האלופה מחיפה, היה עד לפני שנתיים עוד כישרון שלא פרץ את מחסום גיל הנוער. הוא בילה בנבחרת הנוער, והבקיע עשרות שערים בקבוצות הצעירות של מכבי חיפה, אך מאז עלה לבוגרים נדד בהשאלות ולא ממש זכה לגעת באושר. דווקא אשתקד במדיה של מכבי אחי נצרת הוא נתן עונה טובה כזו שהקנתה לו מקום בסגל של מכבי חיפה, ולמרות שתחילת הדרך החדשה במדים הירוקים לא הייתה פשוטה, חמד מבוקש היום על ידי קבוצות רבות באירופה ונתון למעקב צמוד. מבנה גופו החסון, משחק הראש המצוין, ו-13 שערי ליגה לא הותירו ספק כי חמד אכן מתאים לליגת העל ובגדול. לולא האפשרות שניתנה על ידי לוזון למכבי אחי נצרת לשחק בליגת העל ולחמד לתת במדיה עונה טובה, לא בטוח שזה היה המצב היום. כמוהו גם רועי דיין, שעלה ליגה עם הפועל עכו, ומצא בית שייתן לו במה ובתמורה ייהנה משעריו. דיין, סומן ככישרון במחלקת הנוער של מכבי ת"א, אך כשהיה נדמה כי הקריירה של החלוץ בן ה-27 כבר לא תמריא הגיעה העונה האחרונה, ובעונה הבאה הוא כנראה יתרוצץ בבלגיה או יוון. עדן בן-בסט הסתובב בין הספסל של מכבי חיפה להשאלות, אך את הפריצה של העונה האחרונה במדי הפועל חיפה הוא תירגם לחוזה של 400 אלף יורו. בן-בסט הוא עוד אחד שהרוויח מכך שניתנה במה לכדורגלן הישראלי, וידע לנצל את החוש לשערים שאפיין אותו עוד בימיו במחלקת הנוער של הירוקים מהכרמל. רן בן-שמעון הפיק מטעמים משחקני ליגה לאומית כמו אלעד גבאי ואופיר חמו, כאשר שחקני בית צעירים של קריית שמונה שעימם העפיל לליגת העל כמו עדי אלישע, שיר צדק, תומר סוויסה ומעל כולם אדריאן רוצ'ט השתבחו בזכות האמונה שלו בהם. האופציות להאמין ניתנות רק בליגה של 16 קבוצות, כזו שלא צריך להסתגר בה ולפחד לאבד את משרת המאמן או לרדת לליגת המשנה כפי שכבר קרה לנציגת אצבע הגליל בביקורה הקודם בליגת העל. ראובן עטר עשה פלאים עם ילדי מכבי נתניה, ימפולסקי, בן הרוש, ודגני, והחזיר לחיים שחקנים מוכשרים כמו קובי דג'אני ונחום, במכבי תל אביב הבינו כי לא המיליונים יביאו תארים ושחקני הבית הכישרוניים, ריף פרץ, דור מיכה, אלירן ג'ורג' ואחרים הם שיהוו את השלד בשנים הקרובות, כך גם באשדוד עם ניר ביטון המצוין, בית"ר ירושלים עם אריאל הרוש, קובי מויאל, אלי דסה וחן עזריאל, ובהפועל חיפה עם רואש, ממן, אראל ואבוקרט, אפילו סכנין שהרוויחה לשנים הקרובות את עלא אבו-סאלח ומוחמד קנדיל.

הליגה הלאומית כסנונית
לא רק ליגת העל היא המרוויחה מליגה בת 16 קבוצות, גם קבוצות הליגה הלאומית שמצליחות לפתח שחקנים ולהרוויח עליהם. רמי גרשון, תוצר מחלקת הנוער של עירוני ראשל"צ, העולה החדשה לליגת העל, משחק זו עונה שנייה בבלגיה וחבר קבוע בסגל הנבחרת של לואיס פרננדז. לולא הייתה ליגת העל בת 12 קבוצות כפי שקודמיו של לוזון חשבו, לא בטוח ששחקנים שפורחים בליגת העל בדמותם של אביב חדד, איציק כהן ויניב לביא לא היו תופסים את מקומו של גרשון בליגה השנייה ובכך מונעים מאיתנו אפשרות לפתח עוד תוצר מקומי שרק ילך וישתבח. הפועל נצרת עילית, היא לא מאריות הכדורגל הישראלי, אך כזו שמחלקת הנוער שלה כבר סיפקה לנו תכשיט בשם איתי שכטר וחלוץ לגיטימי לגמרי בשם מוחמד כליבאת, הרכש הראשון של מכבי נתניה לעונה הבאה. נצרת עילית היא גם זו שפיתחה את החלוץ ירדן כהן, זה ששמו מוזכר בקבוצות המובילות של ליגת העל, האלופה, מכבי חיפה, מכבי נתניה ולאחרונה גם הפועל ת"א. חלוץ נוסף ששיחק אשתקד בקבוצה מהצפון, מוטי מלכה, ילבש בעונה הבאה את מדיה של הפועל ב"ש. הקבוצה מבירת הנגב בכלל מפנה פניה בכיוון הליגה השנייה, ועתידה לצרף את ריף מסיקה, תוצר מחלקת הנוער של מכבי נתניה וכזה שדווקא לא הצליח להשתבח תחת שרביטו של עטר, אך עונה טובה אצל בני טבק בהפועל הרצליה נותנת לו הזדמנות לחזור למרכז הבמה. כמוהו נמצא עוד מספר לא מבוטל של כדורגלנים ישראלים שעתידם עוד לפניהם.

כל שנותר הוא לקוות שלא ישנו לנו את מבנה הליגות. כדורגל הוא של העם, וצריך להגיע גם לפריפריות, לפתח שחקנים ולשבח את הנבחרת בעתיד כפועל יוצא. הכישרון של הכדורגלן הישראלי שריר וקיים, רק תנו לו מקום לפרוץ, ומקום הוא רק בליגה בת 16 קבוצות. שלומי חנוכה, איתי טואף ובן מלכה כבר מתדפקים על דלתות ה"פריצה הבאה".

לטור דמיון פורה – ציפיות מקבוצות הליגה
לטור החוק הכלכלי – מהפכה כלכלית בכדורגל
לטור פניני גביע – הפנינים של ארבלקוביץ'
בחזרה לעמוד הבית – קליק על אתר הספורט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *