החוק הכלכלי – מהפכה כלכלית בכדורגל

אולי לא שמתם לב אבל הכדורגל העולמי נמצא בתהליך של 3 שנים שהתחיל בשנת 2010, התהליך נקרא – ההגינות הפיננסית של ארגון UEFA.

עם כניסתו לתפקיד של מישל פלאטיני, החליט היו"ר החדש שהדרך היחידה להחזיר את הכדורגל לשפיות כזו שלא תגרום לו להתפרק עקב חובות, היא חקיקת חוקים כספיים שימנעו מהמועדונים להיות במצב כלכלי שהם לא יוכלו לעמוד בו.

בתחילה היו שאמרו שאין סיכוי שהחוקים יעברו מכיוון שהמועדונים הגדולים חזקים מידי, והלוביסטים שלהם ינצחו בקרב על החוקים. בסופו של יום, החוקים הללו יעזרו לקבוצות הענק לשרוד לאורך שנים, עקב בועת המחירים והמשכורות אותם נאלצם לשלם בגלל חמדנות ובצע. מועדונים שלא יעמדו בתנאים לא יוכלו להשתתף במפעלים של UEFA החל מעונת 2013/14.

בין החוקים אפשר למצוא את הסעיפים הבאים:

– איסור על הוצאות כספיות מעבר לרמת ההכנסה השנתית

– חובה על כל המועדונים לשלם בזמן לשחקנים שלהם, איחור יגרור עונשים והרחקה

–  אי חריגה במשכורות ( מצב תיקני עד 40% מגובה התקציב)

הרעיון הוא מניעת דמי העברה מוגזמים ולקיחת הלוואות שלא ניתן להחזיר לבנקים, כמו למשל מצבם של ריאל מדריד וברצלונה אשר נמצאות בחובות עתק לבנקים עקב הלוואות של מאות מיליונים. במקום הוצאת כספים רבים על שחקנים ומשכורות, בחסכונות יהיה ניתן להקים מתקנים ראויים יותר, ובכך לגדל בצורה איכותית יותר את דור העתיד.

578 מיליארד דולר הוא סכום אסטרונומי, והוא מסמל את הפסדם של כל המועדונים בליגות הבכירות של אירופה ביחד. סכומים מטורפים בכל קנה מידה. כמו כן דווח שהקבוצות הבכירות משתמשות ב65% מהרווחים שלהם לשכר. 47% מכלל המועדונים בליגות הבכירות דיווחו על הפסדים. נתון מבהיל נוסף הוא ש 57% בזבזו מעל 100% מההכנסות שלהם על שכר, וכ -83% מהקבוצות באירופה אינן בעלות אצטדיון פרטי.

אנגליה מובילה בטבלת הליגות המצויות בחובות הקשים ביותר עם למעלה ממיליארד יורו בליגה הבכירה. ספרד אחריה עם סכומים קצת יותר נמוכים. בכל הפרמייר ליג של אנגליה רק ארסנל דיווחה על רווח נקי בסיום העונה החולפת של 42 מליון פאונד, מנצ'סטר יונייטד לעומתה בחובות של 650 מליון פאונד. כרגע גם ברסה וריאל לא עומדות בתנאים של UEFA, הליגה היחידה באירופה שמדווחת על רווחים ב-2010 היא הבונדסליגה.

המצב עגום מאד, בתקווה שהמועדונים יתעשתו מהר ויבינו שעליהן לשלם מחירים יותר ריאלים לשחקנים שלהם ולא סכומים של 10 ו-5 מליון יורו בשנה. גם האוליגרכים והשייחים מהאמירויות יסבלו מהחוק מכיוון שהחוק מגביל אותם בהוצאת סכומים מכיסם האישי בגלל חוק ההוצאה כנגד רווח המועדון. כאן מנצ'סטר סיטי תהיה הסובלת הראשית.

המצב בישראל הוא קצת לא ברור, לא מפורסמים רווחי או הפסדי הקבוצות. סביר להניח שמכבי חיפה תעמוד בתנאים בגלל הגישה הכלכלית של יעקב שחר שאימץ את החוק כבר לפני מספר שנים ואינו מתפרע כלל עם משכורות ותשלומים על שחקנים. בהפועל תל אביב ומכבי תל אביב המצב מעורפל. לאחרונה הצהובים הוציאו סכומי עתק בקנה מידה ישראלי וספק אם הצליחו לכסות אפילו רבע מההוצאות.

על ההתאחדות לפרסם את רווחי והפסדי הקבוצות ולציין אילו קבוצות חייבות לשפר את מצבן הכלכלי  לקראת הכניסה לעולם החדש של UEFA. כנראה שבקרוב כבר לא נראה שחקנים אשר נמכרים ב-90 מליון יורו, ומשכורות של 350 אלף פאונד בשבוע.

לטור מי הכי חזקה
לטור דמיון פורה – ציפיות מקבוצות הליגה
בחזרה לעמוד הבית – קליק על אתר הספורט

One thought on “החוק הכלכלי – מהפכה כלכלית בכדורגל”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *