ופל בלגי משובח

מאז 2002 היא לא הופיעה בטורניר גדול, ימי התהילה של ז'אן-מארי פאף, אנזו שיפו, פרנקי ואן-דר אלסט ואריק גרטס הסתיימו והיה נדמה שבלגיה כבר תיזכר בעיקר בזכות הקינוחים שהיא מתפרסמת בהם. עדן האזרד, רומלו לוקאקאו, מרואן פלאייני וחבריהם בדרך לקחת את הבלגים לרגעי תהילה חדשים ופסגות שבהם לא היו

לצד המאבק התמידי על זהות העם הבלגי המורכב משלושה לאומים שונים, צרפתים, הולנדים וגרמנים, יוצרים עשרות מהגרים ממדינות אפריקה צביון חדש שמהווה את אוכלוסיית בלגיה בימים אלו. ביקורות רבות כבר נאמרו על השתלטות מהגרים על כלל מערב אירופה, אך מבחינת הכדורגל הבלגי זוהי למעשה תחייה של ממש.

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי
לבלגיה עבר מפואר בגביעי העולם, החל מהגביע הראשון אי שם ב-1930 היא הופיעה עוד עשר פעמים במסגרת הטורניר הכי יוקרתי של פיפ"א. ישראל למשל הייתה שמחה למנות חצי מכמות הפעמים שהבלגים חוו את הטורניר הזה. השיא היה ב-1986 על אדמת מכסיקו כאשר הבלגים סיימו במקום הרביעי. גם באליפויות אירופה הבלגים הטביעו חותם, ארבע הופעות כולל  סגנות ב-1980. שחקני "תור הזהב" הבלגי, השוער ז'אן-מארי פאף עם קריירה מפוארת גם בבאיירן מינכן, אנזו שיפו הענק עם קריירה אירופית אדירה, פרנקי ואן-דר אלסט הסמל הבלתי מעורער של קלאב ברוז', אריק גרטס שהפך מאמן מצליח וכיום בנבחרת מרוקו, ופרנקי ורקאוטן שמשמש כיום כמאמנו של אליניב ברדה בגנק, כולם יזכרו כמי שהוליכו את הנבחרת של גי ת'יס ז"ל לפסגות שהבלגים לא חוו מעולם.
אחריהם באו מישל פרוד'הום גם הוא אחד מגדולי שוערי אירופה, מארק וילמוטס, לוק ניליס, פיליפ אלברט וג'יל דה-וילדה, כולם עשו קריירות יפות באירופה, אך כשהם תלו את הנעליים דעכה יחד איתם שעתו של הכדורגל הבלגי.

תוצרת חוץ
בשנות ה-90 החלה מגמת הגירה לרחבי אירופה כולה. אפריקאים, בעיקר מצפון ומרכז היבשת השחורה החליטו לנסות מזלם ולהשתקע במקום שנראה נוצץ מרחוק. לגבי הכדורגל היבשת האפריקאית העשירה פלאים את האירופאים בכישרונות לא נגמרים. בגרמניה זה דווקא נראה כי מהגרים טורקים הם מי שנהנו מההגירה הזו, שכונות שלמות של טורקים יצרו כדורגלנים מעולים, שחלקם בחר לייצג דווקא את הלאום של הוריהם, וחלקם כמו סרדר טאסקי, הבלם של שטוטגרט, זכו לרגעי תהילה בנבחרת הגרמנית. בהולנד היו אלה המרוקאים דוגמת איברהים אפלאיי ועותמאן באקל שבחרו במולדת ההולנדית, ובבלגיה כיאה למדינה מורכבת מלאומים נהנו משלל צבעי ההגירה.
לצד מקומיים כמו תומאס ורמאלן מארסנל, יאן ורטונגן מאייאקס ודניאל ואן בוייטן מבאיירן מינכן, בנו עצמן הקבוצות בליגה של "דודו דהאן" על כישרונות שהם פרי ההגירה. וינסנט קומפאני, בלמה של מנצ'סטר סיטי הוא צאצא קונגולזי, כמוהו גם החלוץ ואחד מכוכבי העתיד של אירופה כולה, רומאלו לוקאקו, מאנדרלכט. לאקסל ויטסל, כוכב של סטנדרד ליאז', שורשים בקולוניה הצרפתית, מרטינק, מרואן פלאייני, איש האפרו מאברטון, מגיע ממרוקו, מוסא דמבאלה מפולהאם האנגלית, הוא תוצרת מאלי, עדן האזרד, הכוכב הגדול של ליל וכדורגלן העונה בצרפת, הוא מהגר מצרפת הסמוכה. גם שחקנים שעתידים לפרוץ בשנים הקרובות הם נצר להגירה. מרווין אוגונג'ימי, חברו של ברדה בגנק, הוא ניגרי במקור, נאסר צ'אדלי, חלוצה של טוונטה, הוא מרוקאי, ולכישרון  הצעיר שזומן לא מכבר לסגל הנבחרת, אדיס אודג'ידג'ה-אופואה, שורשים גנאיים.

עתיד מתוק
הכדורגל הבלגי חווה כעת בניה מחודשת של שחקנים עם עתיד מזהיר. אולי חלק מהשמות מוכרים לכם כבר, אבל ללא ספק בשנים הקרובות חלקם בוודאי יככבו על המרקע ברמות הגבוהות של הכדורגל העולמי. את ורמאלן המצוין כבר מסמנים כעוד רכש מבריק של ארסן ונגר, קומפאני, פלאייני, דמבאלה, והשוער מינולה מסנדרלנד כבר מוכרים לחובבי הפרמייר ליג, ויטסל, האזרד ולוקאקו הם חלק מכוכבים הכדורגל העתידיים ללא ספק.יאן ורטונגן - נבחרת בלגיה בכדורגל
בלגיה הוגרלה לבית 1 של מוקדמות אליפות אירופה לצד גרמניה האימתנית וטורקיה עוד אחת שנהנית מפירות ההגירה. כאשר מקומה של גרמניה בראשות הבית מובטח, נאבקות על הכרטיס השני בלגיה וטורקיה, שתי נבחרות שחוו מקום רביעי במשחקי גביע העולם. בשבת הן יפגשו בבריסל, וניצחון בלגי הכרחי להמשך התהוות של הדור הנוכחי כגדול ביותר בתולדות הכדורגל הבלגי. כישרון טמון ללא סוף בנבחרת של ג'ורג' לייקנס, ועתה לאחר שהאזרד סחב את ליל לעונה חלומית, ורטונגן סומן כמי שיכול להחליף את ואן-בוייטן המזדקן, ולוקאקו רוצה להתחיל לפרוע שטרות, אפשר להמר על הבלגים כלהיט ביורו הקרוב. גם אם זה לא יתממש, בלגיה בונה מעצמת כוכבים של ממש ופירות ההגירה החזירו את ימי התהילה של שנות ה-80 להיות ברי מימוש לגמרי.

כאשר זכתה בלגיה במקום הרביעי במכסיקו 1986 עדיין לא נולדו מרבית השחקנים שעתיד הכדורגל הבלגי צפוי להיות כה זוהר בזכותם, הבודדים שכבר נולדו היו בני שנה או שנתיים, על הדור הזה מוטלת המשימה להחזיר לבריסל את הטעם המתוק, זה שייזכר לא רק בזכות הוופל הידוע והשוקולדים של ברוז'.

לטור החממה – סיכום עונה בליגה הצרפתית
לטור בין אירופה לריו
לטורים נוספים בקטגורית כדורגל עולמי
בחזרה לעמוד הבית – קליק על אתר הספורט

One thought on “ופל בלגי משובח”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *