רוני לוי – ברוך שובך לרומניה

רוני לוי חתם בסטיאווה בוקרשט, מועדון פאר לכל דבר. אבל צריך לזכור – הרבה השתנה מימי התארים הרבים שכללו אף זכייה בגמר ליגת האלופות נגד ברצלונה. בכל זאת, לעבוד מול בעלים שנוי במחלוקת החושב שהוא ישו זו לא עבודה קלה

23 אליפויות, 21 גביעים, 5 גביעי סופר קאפ רומנים, 2 הופעות בגמר ליגת האלופות, כולל זכייה נגד ברצלונה בעונת 85-86 ועוד ועוד הישגים שלא נגמרים. ללא ספק, סטיאווה בוקרשט הוא המועדון המפואר ביותר ברומניה ועד לא מזמן גם שם דבר בכדורגל העולמי. אבל כפי שאנו מכירים זאת היטב במחוזותינו (מכבי תל אביב בכדורגל) ניהול כושל יכול להרוס אפילו את המועדונים הטובים ביותר.

את המועדון עיטרו שחקנים מצוינים וחלקם מפורסמים מאוד גם בעולם (אם כי בישראל הם פחות מוכרים) כמו גיאורגי חאג'י, דן פטרסקו, איליה דומיטרסקו, ומעל כולם הסמל הגדול מריוס לאקטוש, שגם היום, למרות שפרש נחשב לאליל בקרב האוהדים בזכות היכולת הגבוהה שהפגין והקרבתו לקבוצה. אמנם זה לא ניתוח מדויק של הדברים, אבל ניתן לחתוך בחיתוך גס את סטיאווה לשתי תקופות: התקופה שלפני השתלטות ג'ורג'ה בקאלי (בשנת 2003) ואחריה.

עד ההשתלטות, כמו שהרחבתי כבר קודם, הייתה סטיאווה בוקרשט מועדון בעל שם עולמי. אחרי העברת הבעלות הוא אומנם נשאר מועדון בעל שם עולמי אבל בגלל מעלליו של הבעלים ופחות בזכות הקבוצה. (מזכיר קצת את פרוספר אזגי באשקלון, רק שגם לפניו הם לא היו מועדון פאר).

לזכותו של בקאלי ניתן להגיד שהוא הציל את המועדון מפשיטת רגל והקבוצה תחת ניהולו זכתה במספר תארים והישגים אבל ללא ספק מדובר באיש שנוי במחלוקת שהצליח תוך יחסית מעט שנים להפוך אותו לחיקוי עלוב של הקבוצות המפוארות מפעם.

רוני לוי הוא המאמן השמיני שמתמנה ב-8 שנות שלטונו של הבעלים, ולפי ניסיון העבר כדאי לו מאוד להיזהר על משרתו. סבלנות אינה נמצאת בלקסיקון של בקאלי שהפך לאימת המאמנים ברומניה כשלא היסס לפטר מאמנים גם במצבים מטופשים ביותר, כמו פיטוריו של המאמן האיטלקי המפורסם וולטר זנגה שהגיע להישגים רבים אך פוטר שלושה מחזורים לסיום העונה למרות שהיה חזק בתמונת האליפות.

אם שאלתם איך הוא הגיע דווקא לרוני לוי,נגיע לזה בהמשך, אבל רק שתדעו ששלושה מאמנים סירבו בנימוס להצעת המאמן לפני שהוא פנה לישראלי.

ג'ורג'ה בקאלי הוא אדם שנוי במחלוקת לא רק מבחינת מינוי המאמנים. קידום מפלגה נוצרית שהקים באמצעות הקבוצה, והסתבכויות במשפטים רבים הם רק חלק מתקריות שונות שלו. תקריות כמו  הסיפור שהפיצו עיתונאים רומנים הטוענים כי בשנת 2005 הוא הזמין ציור בהשראת "הסעודה האחרונה" של ליאונרדו דה וינצ'י, שבה הוא מחליף את המקום של ישו ואילו השחקנים והמאמן היו בתור תלמידיו של ישו. בקאלי הכחיש את הסיפור, בטענה כי הוא קיבל את הציור ממעריץ, מה שלא שכנע רבים.

בחזרה להיום. למאמן הישראלי צפוי תקציב רב, הקבוצה משתתפת במוקדמות הליגה האירופית שם תהיה מדורגת בכל שלבי המוקדמות, בסגל הנוכחי ישנם שחקנים איכותיים ולא רעים בכלל כמו הסרבי נובאק מרטינוביץ', הקפטן צ'יפראן טטרוסאנו, ולנטין אילייב הבולגרי, שני הברזילאים  לאנדרו ומאייקון (לא האחד מאינטר) ועוד כישרונות מקומיים.

לוי יקבל שכר גבוה מאוד (300 אלף יורו לעונה) ולפחות בינתיים הוא זוכה להערכה רבה בקרב בקאלי (ויש הטוענים שאף לשקט תעשייתי) ואמון מצד האוהדים והעיתונאים הרומנים שזוכרים את הקדנציה היחסית מוצלחת שלו כמאמן אוניראה. אך כשהבעלים שלך הוא רומני חמום מוח, לא כדאי להיות יותר מדי רגוע, ויש סיבה כמו שנאמר קודם, ששלושה מאמנים שהוצעה להם המשרה סירבו. אם הישראלי לא יחזיר את האליפות לבוקרשט לאחר 5 שנים כנראה שגם סופו יהיה להיות מפוטר, כי בסופו של דבר כמו שהזכרתי – סבלנות היא לא צד חזק אצל בקאלי.

לטור ופל בלגי משובח
לטור החממה – סיכום עונה בליגה הצרפתית
לטורים נוספים בקטגורית כדורגל עולמי
בחזרה לעמוד הבית – קליק על אתר הספורט

One thought on “רוני לוי – ברוך שובך לרומניה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *