איך נפסיק את האלימות במגרשי הכדורגל?

2 משחקי ליגה. 2 כותרות. שום דבר חיובי. כך אפשר לתאר את המשחק בין מ.ס. אשדוד לבין הפועל באר שבע, והמשחק בין בני יהודה לבית"ר ירושלים.

המשחק בין אשדוד לבאר שבע פוצץ בדקה ה – 93 לאחר שהשופט זיו אדלר שרק לסיומו דקה לפני סיום המועד החוקי, זאת לאחר שחפץ כלשהו נזרק מהיציע של מ.ס. אשדוד ופגע בקוון אורן בורנשטיין.

בסיום המשחק בין בני יהודה לבית"ר ירושלים התחוללה מהומה גדולה ביציעים של בית"ר ירושלים, לאחר שנזרקו חפצים לעבר השחקנים והמאמן של בני יהודה, דרור קשטן. בעקבות המהומה עלו שוטרים ליציע של בית"ר ירושלים, ויצרו בלאגן אחד גדול.

הדיון החם ביומיים האחרונים הוא, האם צריך להחזיר את השוטרים ליציעים, זאת לאחר שהשנה החליטו בהתאחדות לכדורגל לתת לסדרנים הזדמנות להשליט סדר ביציעים הבוערים.

מי אחראי לבלאגן?

גם כאשר השוטרים היו ביציעים הבלאגן חגג. אי אפשר לומר שהיציעים של טדי, דוחא, בלומפילד או מגרשים אחרים היו מקום נעים, חמים ושליו כאשר השוטרים היו ביציע.
ההבדל הוא שלשוטרים הייתה סמכות לעצור מתפרעים ולהוציא אותם מהמגרש. האם השוטרים עשו זאת בצורה טובה? חד משמעית, לא !

אחת הבעיות בהצבת שוטרים ביציע, היא הסמכות שניתנת לשוטרים. נכון שצריך גוף עם סמכות שישליט סדר ביציע, כי אחרי הכל, יש לא מעט אוהדים שחסר להם פיוז במוח, ויש גם כאלה שהפיוז לא קיים כלל. אך היינו עדים לא מעט פעמים לחימום האווירה דווקא מצד אלה שאמורים לשמור על הסדר ביציע. דרכי הפעולה של משטרת ישראל, על מנת לעצור את המתפרעים, לא היו נכונות בלשון המעטה. לזרוק יסמ"ניקים (חסרי פיוז) ליציעים זה לא פיתרון. ההיפך הוא הנכון, זה רק יוצר בלאגן. ולכן החליטו להוציא את השוטרים מהיציעים ולתת לסדרנים לטפל במתפרעים.

יש דרך ויש דרך

הרעיון לתת לסדרנים לשמור על הסדר והשקט במגרשי הכדורגל הוא לא רעיון רע ביסודו. אך אופן הפעולה שעשו זאת היה פזיז, נמהר, וחסר אחריות.

אי אפשר לצפות שסדרנים, אשר עברו קורס קצר יותר מאשר קורס הכנת לחם, ישמרו על הסדר ביציעים של מגרשי הכדורגל. האווירה מלכתחילה היא חמה ומתוחה. סדרן בן 50, אשר מקבל 40-50 ₪ לשעה לא ימהר לעלות ליציע ולהתעמת עם 20 אוהדי כדורגל משולהבים וחמומי מוח. גם אם יחליט לעלות, וינסה להשליט סדר, איך יעשה זאת? הרי לעצור אוהד הוא לא יכול, אין לו סמכות. להפעיל כוח הוא לא יכול, וגם לא כדאי. אז מה הוא יעשה? למעשה, הסדרנים במגרשי הכדורגל הם כמו קונוסים. ומשלמים להם לחינם. לא באשמתם, פשוט כי אין דבר שהם יכולים לעשות.

אז מה הפיתרון?

חזי מגן, יו"ר בני יהודה אמר היום – "אין הרתעה, מי שמתפרע – 3 שנים בכלא".

אני מסכים לחלוטין עם חזי מגן. זה הפיתרון היחידי. הרתעה.

אוהדים לא מהססים להתפרע במגרשי הכדורגל כי אין מי שיעניש אותם. התפרעות במגרש כדורגל, בצורה מסוימת, היא כמעט חוקית ונורמאלית. אם לא יענישו את אותם אוהדים ברברים, אז מדוע שיפסיקו? בפעם הראשונה שאוהד כדורגל יקבל עונש של שנתיים-שלוש שנים בכלא על התפרעות במגרש כדורגל, אז אנחנו נראה ירידה ברמה וכמות האלימות. כי כרגע, האוהדים חושבים שזה מותר וחוקי להתפרע, לעקור כיסאות ולזרוק אותם על הקהל של הקבוצה היריבה וכו'.

אם בנאדם היה מתפרע בעסק של מישהו, הוא לא היה נעצר ונשפט? אני לא רואה הבדל. זו התפרעות בתוך בית עסק, והענישה צריכה להיות בהתאם.

סדרנים או שוטרים, זה לא משנה. רק ענישה שתגרום להרתעה תצמצם את ההתפרעויות של האוהדים חסרי הפיוז.

לטורים נוספים בקטגורית כדורגל ישראלי
בחזרה לעמוד הבית – קליק על אתר הספורט

One thought on “איך נפסיק את האלימות במגרשי הכדורגל?”

  1. איך יחמירו בענישה אם בכל המהומה ביציע לא שמו אזיקים אפילו על אוהד אחד? אם במקום לפרק אוהדים במכות ולדחוק אותם בכוח לכיוון היציאות השוטרים היו שמים אזיקים על כל מי שהפר את הסדר ומביאים אותו עוד באותו לילה בפני שופט-אז היה אפשר להעניש, להחמיר ולהרתיע. אבל הרבה יותר קל לדחוף את כולם בכוח ליציאות (הרבה יותר מסוכן מכל השלכת חפץ. הילסבורו, מישהו?), להעיף אותם מהאיצטדיון ובמילים פשוטות-להוציא אותם מתחום האחריות של כוחות השיטור במגרש. הרי כלל ידוע הוא ש"אם אתה לא בשטח האחריות שלי אז אתה לא הבעיה שלי, ואם אתה לא הבעיה שלי אז אין בעיה בכלל".

    נכון שצריך להכשיר סדרנים מקצועיים ולהשאיר את המשטרה בכוננות בחוץ אבל לא זו היתה הבעיה אתמול. התערבות השוטרים היתה בהחלט במקום כי התנהגות הקהל הפכה אלימה ומסוכנת וזה מצב שמצריך התערבות כוח שיטור. אבל מה שווה ההתערבות המהירה אם אין להם מושג איך לבצע את תפקידם בצורה אפקטיבית? מה שווה הכשרת סדרן מקצועי אם אפילו לא הכשירו שוטרים מקצועיים?

    לעצור אנשים במקום, לעצור אנשים לפי צילומי טלוויזיה (שהיו מאוד ברורים אתמול), להביא אותם למשפט ולהחמיר בענישה. ככה נלחמים באלימות, לא בעזרת אלימות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *