לאנשים חכמים יש דבר אחד במשותף: הם כולם נשארים ערים מאוחר יותר מכם

לבן פרנקלין היה משפט מפורסם: "מוקדם למיטה, מוקדם לקום. הופך את האדם לבריא, עשיר וחכם". זה אולי נכון שהשאפתנים קמים מוקדם בבוקר, אבל זה גם שהאנשים היותר אינטליגנטיים הולכים לישון מאוחר יותר. תאמינו או לא, זאת תופעה מדעית מוכחת.

דבר אחד שלא היה הגיוני עבור אנשים בעבר הרחוק הוא להישאר ערים מאוחר. כשלא היו להם אפשרויות תאורה – רק אש, הם היו קמים לפני הזריחה, והולכים לישון אחרי השקיעה. אולי היו כמה אנשים שהיו נשארים ערים מאוחר כדי לנהל שיחות חולין. אבל רוב הסיכויים שמרבית האנשים היו מסיימים את היום ברגע שהיה מחשיך, כך שהם היו מקבלים מספיק שינה לפני שהיו קמים עם השמש.

אך אנשים אינטליגנטיים היו פוסחים על האינסטינקטים שלהם והולכים לישון מאוחר יותר מחבריהם. עושה רושם שזה המשיך לעולם שלנו היום, והאנשים הכי אינטליגנטיים היום הולכים לישון מאוחר יותר וקמים מאוחר יותר מחבריהם.

sp1

מחקר שערך סטושי קנזאווה, פסיכולוג מבית הספר לכלכלה בלונדון, מראה שיש קורלציה בין אנשים אינטליגנטיים ל'חיות לילה'. בסקר, הראה קנזאווה שאנשים עם מנת משכל של מעל 125 הולכים לישון בסביבות השעה 12:30 בלילה, וקמים בסביבות השעה 8 בבוקר במהלך השבוע. ובסופי שבוע הם הולכים לישון ב 1:45 בלילה, וקמים ב 11 בבוקר.



האנשים עם אינטליגנציה נורמלית הולכים לישון ב 12 בלילה וקמים ב 7:30 בבוקר במהלך השבוע, ובסופי שבוע מ 1:15 בלילה עד 10:15 בבוקר. ואלו עם אינטליגנציה נמוכה ישנים מ 11:45 בלילה עד 7:20 בבוקר במהלך השבוע, ובסופי שבוע מ 12:35 בלילה עד 10 בבוקר. כפי שאתם רואים, יש הבדל גדול.

sp2

המחקר לא ממש מוכיח שאם אתם אנשי לילה אז אתם בהכרח יותר אינטליגנטיים או שכל האנשים האינטליגנטיים נשארים ערים מאוחר וקמים מאוחר. כמובן שיש כל מיני פקטורים שצריך לקחת בחשבון. מחקרים מראים שיותר אנשים אינטליגנטיים, נשים במיוחד, נוטים לעשות ילדים בשלב מאוחר יותר של החיים, ולעשות פחות ילדים, מה שמאפשר להן לישון מאוחר יותר מאחרים. עוד פקטור שצריך לקחת בחשבון הוא סוג העבודה של אנשים שמבוסס על רמת האינטליגנציה שלהם. 

עדיין, אי אפשר להתווכח עם מספרים וממוצעים. ובהחלט עושה רושם שאנשים יותר אינטליגנטיים נשארים ערים מאוחר יותר. אז אם אתם קוראים את זה מאוחר בלילה – כל הכבוד לכם, כנראה שהצלחתם בחיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *