מצית הקסמים – על העונש שקיבלה הפועל תל אביב מבית הדין המשמעתי (דעה)

בתאריך 23.9.2012 התקיים משחק כדורגל בין קבוצת הפועל ניר רמת השרון לבין קבוצת הפועל תל אביב. על פי דו"ח השיפוט: "בדקה ה – 88 נזרקה מצית לתוך תחומי המגרש מיציע אוהדי הפועל תל אביב וזאת בדיוק לאחר הוצאת כרטיס צהוב לשחקן הפועל תל אביב"

על בסיס הדו"ח החליט בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל להפעיל עונש על תנאי (מיום 18.4.2012) של משחק רדיוס. בית הדין החליט להקל על הפועל תל אביב ולהורות כי משחק הרדיוס יתקיים עם קהל. כמו כן, הושת על הפועל קנס כספי בסך 50,000  ₪. כמו גם, נקבע עונש על תנאי של משחק רדיוס ללא קהל.

טענות הפועל תל אביב כי האוהדים התנהגו למופת, אין הוכחה בדבר השלכת המצית מיציע האוהדים, וכי השלכת מצית נמצאת ברף התחתון של השלכת חפצים (התפרעות אוהדים) לא הותירו רושם עמוק על מלומדי בית הדין, שכאמור הרשיע את הפועל תל אביב.

ראוי להזכיר, בהקשר לעבירת התפרעות אוהדים, כי ב 20.9.2012 הורשעה בית"ר ירושלים בעבירה של התפרעות אוהדים. מכתב האישום שהוגש עולה כי אוהד הקבוצה השליך לתחומי המגרש אבוקה. טענות הקבוצה כי עשתה רבות למניעת התפרעות אוהדים, אם בדרך של השקעת כספים בשיפור אבטחה, ואם בדרך של שילוב אוהדים בהנהלת הקבוצה לא הועילו רבות. כמו כן, טענת הקבוצה כי האוהד (שאינו מוכר אישית למנהלי הקבוצה) נתפס על ידי המשטרה, ובתקווה כי תפיסת העבריין ומיצוי הדין עמו די בהם בכדי למנוע את הרשעת בית"ר נדחתה על ידי פוסקי הדור. נוכח האמור, החליט בית הדין המשמעתי להורות על הפעלת העונש על תנאי (משחק רדיוס ללא קהל), וכן השית קנס בסך 10,000 ₪ על הקבוצה.


כבר כאן המקום לשאול כיצד ראו חכמי בית הדין לתמחר את "מצית הקסמים" ב 50,000  ₪ ובקביעת עונש על תנאי של משחק רדיוס ללא קהל. ומנגד את השלכת האבוקה (שלכל הדעות מסכנת יותר מאשר מצית), שהובילה להפסקת משחק הכדורגל למספר דקות, תמחרו בקנס של 10,000 ₪.  ככלל, יש באי אחידות הענישה כאשר מדוברים במקרים דומים דבר מקומם. כאשר עוצמת העבירה כה שונה (מצית – אבוקה) והעונש הוא כה מנותק מהמקרים (הפעלת עונש על תנאי, קנס של 50,000 ₪, וקביעת עונש על תנאי של משחק רדיוס ללא קהל – הפעלת עונש על תנאי, וקנס כספי בסך 10,000 ₪) יש בכך כדי לדרוש ניקוי מאורות בבית הדין המשמעתי.

לעניין הפרסומים בתקשורת בדבר אהדת אחד הדיינים את מכבי תל אביב, לטעמי יש לתת לכך משקל נמוך ביותר. הרי מלבד אהדת הכדורגל (ומשכך אהדת קבוצה מסוימת) איזה סיבה ממשית יש לעורך דין לשבת כדיין בבית הדין של ההתאחדות. הרי ספק כמה יוקרה מקצועית יש בדבר זה.

בטור "אלונה לא אשמה" כתבתי באריכות בדבר החובה לשנות את תקנון המשמעת בכל הנוגע להתפרעות אוהדים. לשיטתי, כאשר מדובר באוהד יחיד המחליט על דעת עצמו (ובניגוד למטרות הקבוצה) להתפרע יש להימנע מענישת הקבוצה. הרי, במציאות הנוכחית, לקבוצה אין את הכלים המשפטיים למנוע מאדם כלשהו להיכנס לתחומי המגרש ולהשליך חפצים. הסמכות לכך מצויה בידי המשטרה וחברות האבטחה. כמו כן, משליך החפצים פועל בבירור נגד טובת הקבוצה ועל כן עצם קביעת ההתאחדות כי קיימים יחסי שליחות ביניהם היא מגוחכת.

מאז פרסום הטור (בעניין הפועל באר שבע) הזדמן לי לשוחח עם מספר בעלי קבוצות ונראה היה כי הם מודעים לפגם התקנוני המאפשר להענישם אל לא עוול בכפם. עכשיו, הגיע הזמן ליישם את  אותה הבנה בסיסית ולשנות את סעיף התקנון בדבר התפרעות אוהדים.

 

*הכותב הינו עורך דין המתמחה בדיני ספורט

קליק על הלייק ותקבלו את כל העדכונים היישר לפייסבוק שלכם


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *