ממראדונה ועד למפארד – לא לומדים מטעויות…

בספורט, שופט הוא אדם המפקח שהפעילות הספורטיבית תתנהל לפי הכללים שנקבעו לכך, ולו סמכות לקבל החלטות שמשנות את מהלך המשחק, כגון הרחקת שחקן שהפר את הכללים. שופטים משתתפים במשחקי ספורט, כגון כדורגל, וגם בתחרויות שאינן משחק, כגון תחרויות אתלטיקה. זאת בערך ההגדרה הכי בסיסית שמצאתי (דוקא בוויקיפדיה…).

תפקידו של שופט כבר לאורך שנים הוכח כגורלי ומשמעותי בכל תחרות שהיא בכל ענף ספורט שהוא וגם מחוץ לו, בתחומי בית המשפט וכו'…אז מדוע, מדוע באמת בכדורגל נוטים לזלזל בסוגיה הזאת?

כמה פעמים שמענו את הקהל באיצטדיונים מערב את אימו של השופט וגם מזכיר את תחום עיסוקה ברבים? כמה פעמים שמענו על טעויות שיפוט, איומים על שופטים ושלא עלינו גם שוחד ומכירת משחקים.

מכיוון שאינני מומחה בקרימינולגיה אני לא אכנס לכל העניינים הפליליים של הנושא, אבל בכל זאת ניגע היום בנקודה האופטומטריסטית של הנושא, כן כן, עיניו של השופט.

השופט בסופו של כל יום, הוא אדם, כמוני וכמוך, אוכל את ארוחת הבוקר שלו, נוסע במכונית שלו, גם לו יש חשבון בנק אולי אפילו בבנק שלך, לך תדע, כן, תתפלאו, הם אנשים, הולכים, אוכלים, נושמים, מחקרים אפילו הראו שיש להם רצון לאהבה וחשק מיני ולכן לרוב השופטים המבוגרים יש גם משפחות וילדים, מפתיע לא? אז שאלה קטנה לי אליכם, מה אתם מתפלאים שהם טועים?! מה!?  באמת מה?!לא קרה שטעיתם בחייכם? לא קרה שבישלתם יותר מדי זמן סטייק על המנגל? לא קרה ששכחתם את הדלת של הבית לא נעולה? קורה…אבל…היום יש טכנולוגיה, טכנולוגיה מתוחכמת שאיתה אנחנו צריכים להתקדם הלאה לשלב הבא של שיפוט הספורט שאנחנו כל כך אוהבים (דרך אגב, יש גם אופציות לגבי נעילת הבית וכאלה, כל מיני גלאים, זאת כבר הרצאה אחרת…).

לאחרונה, במשחקי ליגת האלופות הוסיפו שופטים והגענו לכך שיש שישה שופטים שמנהלים משחק. מעולה, אני מברך על ,המהלך. נכון שעוד לא הגענו לעומק המהלך ולא למדנו אותו מספיק כדי לנצל אותו, אבל לאט לאט רואים תוצאות. מה לעשות, מגרש הכדורגל הוא מגרש די גדול למעשה, רק שתדעו, לשם ההשוואה, מגרש כדורסל הוא דבר קטן בהרבה ממגרש כדורגל ואותו מנהלים שלושה שופטים (לא כולל המצלמות וכל המכשור האלקטרוני), ולעומת זאת את הכדורגל עד לפני שנה שנתיים ניהלו גם רק שלושה שופטים על מגרש שהוא פי 4 יותר גדול! (בערך…).

יש אינספור דוגמאות לשערים או החלטות לא נכונות של שופטים לאורך ההיסטוריה, ואם נתחיל כאן וננסה למנות את כולן זה פשוט לא ייגמר, אבל לכל אלה שלא מכירים, הבא נמנה כמה מהמוכרים ביותר או העדכניים ביותר: 2-1 לארגנטינה על אנגליה במקסיקו 86 (מראדונה כבש עם היד את השער הראשון), השער של תיירי הנרי עם ידו שהעיף את אירלנד מהמונדיאל האחרון בשלב הנוקאאוט, שערו של פרנק למפארד במונדיאל האחרון כאשר הכדור נגע במשקוף נחת חצי מטר בתוך השער וקפץ החוצה וכו'…

יש עוד מיליון דוגמאות, לא נמאס לנו מהן?!

רוצים פתרון!? מצלמה. מ-צ-ל-מ-ה!

מכשיר לא ממש חדש לעולם האמת…ב-1827 צולמה התמונה הראשונה וב-1895 יצא סרט הקולנוע הראשון בהיסטורה. עבר קצת זמן לא? וגם היום בשנת 2011 הכדורגל מסרב להשתמש בהן. למה? המצלמה מעצם היותה מכשיר שמקליט ובמיוחד כשמכניסים אותה מכל מיני זויות יכולה לתת לשופט שיטה חדשה לבדיקת האירועים ולתת לו אינדיקציה מדויקת יותר כדי שיגיע להחלטה הטובה ביותר.

נכון, טוענים שמהיום שבו תיכנס מצלמה לכדורגל כל דבר יעבור דרך מסכו של השופט הרביעי והשופט הראשי יאבד את חשיבותו והשפעתו, ולצערי לכל אלה שאומרים זאת יש טעות גדולה ביד והרבה שמרנות בכיס. אין מה לעשות, חייבים מצלמה בכדורגל כדי למנוע טעויות שיפוט! רק לאחרונה היו שערים שנויים במחלוקת במפגש בין מכבי ת"א להפועל פ"ת.

מפחדים מהמצלמה? אין בעיה, ניתן לתת לכל קבוצה עד שלוש פעמים שימוש במצלמה בזמן משחק, כדי למנוע את כל העצירות והשידורים החוזרים על כל עבירה ועבירה, אבל מסכימים איתי שאם מצלמות היו נכנסות למגרשים חצי מטעויות העבר לא היו קורות? אין דבר כזה טעויות הן חלק מהספורט, לא קיים מושג כזה! כשאפשר לשפר את הספורט בעזרת טכנולוגיה עובדים על זה וזורמים עם הטכנולוגיה, לא נלחמים בה…יש שני משפטים שאיתם אני תומך בעמדה זאת:"על טעויות משלמים" (שאלו את יענק'לה שחר ומכשיר הפקס שלו…), "מטעויות לומדים" (בארץ המשפט הזה לרוב לא תקף…).

בקיצור ולעניין, הגיע הזמן לכל אנשי הכדורגל בעולם להתבגר, אין הרגשה יותר מעצבנת וממרמרת כשהקבוצה שלך או הנבחרת שלך מפסידה תואר בגלל שער בנבדל ברור, או נגיעת יד, אין באמת שאין, שופט הוא בנאדם וגם אנשים יכולים לטעות, וכשמדובר באירועים כל כך חשובים, כמו מונדיאל, ליגת האלופות, ליגה אירופית, קופה אמריקה וכל דבר אחר, חייבים שיהיה מכשור אלקטרוני (מסכים ומצלמות) שיעזרו לשופטים ברגעים כל כך גורליים לקבל החלטות טובות יותר, יש רגעים כל כך חשובום והרי גורל שנעשו בהם טעויות, שהרסו קבוצה שלמה, או אפילו אומה שלמה של כדורגל לכמה שנים.

2 תגובות בנושא “ממראדונה ועד למפארד – לא לומדים מטעויות…”

  1. אני איתך בדיעה, אבל השאלה היא איפה שמים מצלמות?רק בתחרויות הגדולות?
    קשה לי לראות מצב שבו שופט יעצור משחק בטדי וילך לבדוק הילוך חוזר למסך טלויזיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *