אורות קטארים

בדומה למלאגה הספרדית, הקטארים השתלטו גם על פריז. הכסף הגדול מהמפרץ עשוי לשנות את חוקי המשחק בליגה הצרפתית, ולהחזיר את פ.ס.ז' לצו האופנה האירופי. הליך הבנייה שהחל לפני שנתיים צפוי לבצע נסיקה חדה

פריז סן-ז'רמן השתקמה בשנתיים האחרונות לאחר כמה שנים של דכדוך באמצע ותחתית הליגה הצרפתית. זכייה בגביע, וסיום עונה שכמעט הקנה לפריזאים מקום בליגת האלופות בעונה הבאה, הוליד תקוות כי עם כניסת המשקיעים הקטארים שהשתלטו על הקבוצה היא תשתדרג צעד קדימה ואף יותר מכך.

זהירות! כאן בונים
מועדון הכדורגל של פריז סן ז'רמן נוסד ב-1970, לאחר איחוד בין קבוצת הפרבר סן ז'רמן לבין מועדון הכדורגל פריז. ב-41 שנות פעילות הצליחה הקבוצה מבירת צרפת להפוך לאחת הקבוצות הבכירות בכדורגל הצרפתי, ושורת תארים שכללו זכייה בשתי אליפויות, שמונה גביעים וגביע המחזיקות האירופי הקנו לה את מעמדה.

כיאה לקבוצה המגיעה מעיר הבירה גם להתחבב על קהל אוהדים גדול. פריז היא עיר מעורבת בה חיים גם מהגרים ומנגד הצרפתים המקומיים הגאים, וכך גם מתחלקים היציעים באצטדיון הביתי, "פארק דה פראנס".
יציעי "הקופ דה בולון", האולטראס של הקבוצה נחשבים כנטע פאשיסטי, שמרבה לבצע פעולות אלימות נגד אוהדים ממוצא צפון אפריקאי ובעיקר אוהדי הקבוצה מיציעי האולטראס "טריבון דה אטוויל", וכמו כן אוהדי מארסיי, היריבה הגדולה, וזו שמשופעת באוהדים ממוצא זה. האירועים האלימים שכללו בין היתר הרג שוטר ועשרות תקריות אלימות גרמו לרשויות האלימות בצרפת להיאבק בתופעה ולאסור על ארגוני האוהדים האלו להגיע למשחקי הקבוצה.

במקביל לפירוק קבוצות האולטראס האלימות, החלו בפריז לבנות קבוצה עתירה בניסיון במטרה להחזיר את קהל האוהדים הביתה אחרי שנים של אכזבות. בקיץ 2008 הגיעו למועדון קלוד מקאללה, קשר הנבחרת וצ'לסי שהגיע על מנת להוסיף כוח במרכז המגרש, לצידו חזר מברצלונה לודוביק ג'ולי, וגרגורי קופה, השוער הוותיק הגיע מליון.

מקאללה, ג'ולי וקופה הסתייעו בחבורה מוכשרת של שחקנים בדמותם של גיום הוארו, שהגיע מלה האבר, החלוץ הגיע מהליגה שנייה, והספיק לרכוש מקום קבוע בסגל הנבחרת של לורן בלאן, מתיו בודמר, שהגיע מליון, מאבלוט ארדינק הטורקי, שהגיע מסושו לאחר עונת פריצה, סטפן ססניון מבנין, שכבר הספיק לעזוב לפרמייר ליג, ובעונה האחרונה גם ננה, הברזילאי המצוין שהגיע ממונאקו ונכלל בנבחרת העונה.

כל אלו הצליחו לסחוף את הפריזאים מעלה, חזרה לדבוקת הצמרת, לזכייה בגביע הצרפתי ב-2010, ולהפסד בגמר הגביע בעונה החולפת לדאבליסטית מליל. הקהל חזר לגדוש את יציעי ה"פארק דה פראנס", ופריז החלה לחלום על מצעדי שמחה בשער הניצחון.

מעמדו של מאמדו
מעל כולם הולך ונבנה דווקא בלם תוצרת בית, מאמדו סאקו, שהפך לאחד הבלמים המוכשרים ביבשת, ולשחקן הרכב גם בנבחרת הטריקולור. סאקו, בן להורים סנגלים, החל את דרכו בקבוצה הבוגרת כבר בגיל 17, ומאז חוזר על ידי קבוצות הצמרת של אירופה, ובחר להישאר בכל זאת במדים הכחולים אדומים.ממאדו סאקו - כוכב פריז סן ז'רמן
לאחרונה גם לורן בלאן החל להציבו בהרכב הנבחרת, ו"קיריקו", הכינוי של סאקו שמגיע בעקבות מגוון תסרוקות רחב שהוא נוהג להחליף, אף צפוי להתמנות בקרוב לקפטן הקבוצה מפריז. מקאללה וקופה החליטו לתלות הנעליים בתום העונה האחרונה, וסאקו יהיה בקרוב הסמל החדש של הפריזאים. עם העתיד הכלכלי המזהיר הוא לא ימהר לעזוב

אורות בדרך לשאנז אליזה
דווקא לאחר הליך בניה שהסתיים בהצלחה יחסית, ואולי דווקא בגללו, החליטה רשות ההשקעות הקטארית, לרכוש 70 אחוז ממניות המועדון. החברה הקטארית ניסתה בעבר להיכנס לכדורגל האנגלי, אך נכשלה בניסיונותיה לרכוש את מנצ'סטר יונייטד ואברטון ובחרה בסוף בקבוצה מבירת צרפת כמי שתהיה לספינת הדגל שלה.

כניסת המשקיעים הקטארים לשוק הצרפתי עתידה לשנות את כללי המשחק בליגה המקומית. ליון, מארסיי, ליל ובורדו יצטרכו להתרגל עתה לכסף הגדול של הקבוצה מהבירה, זה שכבר משך אליו את קווין גאמיירו, חלוץ הנבחרת הצרפתית המצוין, שפריז זכתה בו לאחר שנאבקה על שורותיו עם ולנסיה הספרדית, בעוד סממן לעידן החדש.
אלו דיארה, עוד שחקן נבחרת מבוקש, עשוי להעדיף את הכסף של פריז על פניה של מארסיי, וזוהי כמובן לא המילה האחרונה של הפריזאים בשוק העברות הנוכחי.

הקטארים הגיעו במטרה להפוך את פריז סן ז'רמן לא רק לאלופת צרפת, אלא גם לכזו שתתמודד באופן קבוע במסגרת ליגת האלופות ואף תהווה גורם במפעל החשוב.
ההחתמה של גאמיירו וכנראה גם של דיארה הם תחילת דרך בהשתלטות של פריז על הליגה המקומית, כזו שתוביל את ההמונים לחגיגות בשדרות השאנז אליזה. בעיר האורות כבר מזמן לא נראה אור כה בוהק

לטור החממה – סיכום עונה בליגה הצרפתית
לטור הבאסקים
לטורים נוספים בקטגורית כדורגל עולמי
בחזרה לעמוד הבית – קליק על אתר הספורט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *