ערן זהבי לא אשם, אבל הוא חלק מהבעיה (טל אראיה)

אירועי הדרבי עדיין מהדהדים לכולנו בראש. האלימות בישראל נמצאת בכל פינה, וקיבלנו הוכחה חזקה לכך מחוץ לבתי המשפט עם קטטה המונית. ערן זהבי ענה היום במסיבת עיתונאים בפעם הראשונה, אך עדיין דבר אחד מהדהד לי בראש – החשדות כנגד קרלוס גארסיה ושורה אובארוב.

ראשית כל אסביר משהו לזהבי. ערן תבין, תנועת ה"פיו פיו" היא לא דבר מאיים כנגד הקהל של מכבי פ"ת או אפילו קפריסין, אך הכל עניין של הקשר. אתה מסכים איתי שאם אתה עושה את התנועה הזאת בדרבי יש לה מטען שונה? תנועת אקדחים לכיוון קהל קבוצתך לשעבר ועוד בדרבי כשאתה בצד השני שלו היא התגרות. המשמעות שמאחורי אקדחים היא התגרות בתוך המלחמה בין המועדונים. אני יכול לעשות תנועה מגונה לכיוון חברי בתור בדיחה, זה ייגמר בצחוק, אך תנועה מגונה כלפי אוייבי או יריבי תגרור למלחמה – יש הבדל! ישנם יהודים שבסך הכל מטיילים בהר הבית וכבר יש שם בלאגן, לא אקדחים ולא כלום, סך הכל סיור בהר, ההקשר לעיתים יותר חשוב מהפעולה – תלמד שיעור משלומי ארבייטמן.

אני לא מצדיק את האוהד והופך אותך לאשם חלילה, אני פונה אלייך עם קול ההגיון בלי שום קשר למעשה המטורף שלו. תנסה לחשוב על זה כך – אני יכול להרים שלט עם מגן דויד עכשיו באמצע הרחוב, מעשה די סביר ולא מעניין שאולי יפרשו אותו בכך שאני מעודד הנחת תפילין, אך אם ארים את אותו השלט בסביבת הר הבית עכשיו, האם זה יתפרש אותו הדבר? אחרי שאתה כובש גול לך תכוון אקדחים אל הקהל שלך, אל תתעסק בקהל היריבה, בטח שלא בדרבי ובטח שלא אם היית שחקן עבר שם.

ועכשיו לדבר האמיתי – אנשי מכבי ת"א. עבורי הסתה או קריאה לאלימות היא דבר חמור לא פחות מאשר תקיפה, ובמקרים מסוימים אף חמורה יותר. שמעתי באמצעי התקשורת את עורך דינם של הפועל ת"א שטען להגנתו שהפועל לא יכולה לשלוט בפעולה של כל יחיד ביציעים, טענה שאני מקבל בחלקה, אבל טענה עם הגיון כלשהו. אך חשוב להבין שיש הבדל בין פעולה של יחיד ביציע לבין פעולה של אנשי המועדון כקריאה להסתה לכיוון היציע.

אם עד עכשיו לא הבנתם אז אסביר את זה כך – אם ההאשמות כנגד אוברוב וגארסיה נכונות, מדובר במעשה לא פחות חמור מאשר המעשה של האוהד. לא הגיוני שאיש צוות ושחקן הרכב ילבו את האש, לא הגיוני בכלל! על מעשה של יחיד ביציע לעיתים אולי אין שליטה, אך על אנשי סגל כן יש שליטה! הם אנשי מערכת ואנשי ספורט, הם צריכים לכבד את החוקה ולא לקחת את החוק לידיים. אם בסופו של דבר יתברר כי שניהם או לפחות אחד מהם אכן אשם בחשדות יהיה מדובר בהסתה, ועל דברים כאלה למכבי ת"א כן יש אחריות, בכל זאת אלה אנשי המערכת שלה.

את כל מה שאני כותב כרגע אני כותב נקודתית בלי קשר כבר למה שכתבתי מקודם על מכלול האשמים, ועל העונשים הקולקטיביים והאינדיבידואליים שצריכים להנקט שם. חשוב לי להסביר – יש הבדל בין פעולת אוהדים עצמאית לבין פעולת אוהדים שמתחילה מצד המועדון. מה נשמע לכם חמור יותר – שאוהדי בית"ר יקללו שחקן מוסלמי או שמנכ"ל בית"ר יקרא לקהל לקלל שחקן מוסלמי?

על דבר אחד הסכמתי איתך ערן – דין שחקן כדין שופט. לא הגיוני שכאשר נזרק משהו כנגד כוון המשחק מופסק, אך כאשר שחקן מותקף פיזית המשחק ממשיך. יש לנהוג ביד קשה כנגד אלימות שכזאת, ובנוסף גם כנגד קריאות גזעניות במגרשים, כי הן ההתחלה לכל זה. למעוניינים שבגישה המחאתית כנגד הגזענות אפשר לראות סרטונים של סמואל אטו, כאשר קוראים קריאות גזעניות נגדו הוא מסרב לשחק, ובצדק!

ערן זהבי לא ידע מה יש לאותו אוהד בכיס ופחד שיש לו דוקרן כלשהו, אך האם גארסיה ואוברוב ידעו מה יש לאותם אוהדים בכיסים? האם הם ידעו כיצד אותם חוליגנים יפרשו את המסר שלהם? הרי הם גרמו לאיש אבטחה לאבד את ההכרה על הדרך ואם לא היו עוצרים אותם אי אפשר לדעת מה היה קורה.  אם הם היו ממשיכים ושולפים דוקרן כלשהו מי היה עומד מאחוריהם? איפה הייתה האחריות המשפטית של שורה וגארסיה אם אותם אוהדים היו רוצחים מישהו? הדיינים חייבים לתת על כך את הדעת.

אנשי מכבי ת"א לקחו את החוק לידיים(לכאורה), קראו לאנשים לרדת מהיציעים ולפוצץ את המשחק, זה חמור לא פחות, מכבי לא יכולה להתנער מהדברים האלה. ישנם רבים אשר מסיתים לאלימות שנים אך אינם מבצעים אותה פיזית, הם שותפים לפשע ואף לעיתים אלה שמנהלים אותו. אם הדבר יתברר כנכון חייבים להעניש את המעורבים בו: אוברוב, גארסיה ומכבי ת"א.  ועדיין לא הזכרתי את התנהגותו האלימה של טל בן-חיים לאורך כל המשחק ואף במשחקים קודמים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *