אולי מספיק כבר איטליה?

השנים האחרונות בכדורגל האיטלקי מאופיינות בעיקר בשחיתויות רבות, פגיעה בתדמיתה של הליגה ובעיקר ירידה ברמה, כאשר הליגה הגרמנית והצרפתית עוקפות אותה בסיבוב. לקראת פתיחת העונה , קבלו הצצה קטנה מדוע הכדורגל האיטלקי סופג בוז גדול בשבע השנים האחרונות.

הכדורגל האיטלקי זה שכולנו אהבנו, מאבד גובה בשנים האחרונות והכול כתוצאה מהרס עצמי. עד לא מכבר הליגה האיטלקית נחשבה בין שלושת הליגות הטובות באירופה יחד עם הספרדית והאנגלית, אך בעקבות שחיתויות רבות המתגלות כמו פטריות אחרי הגשם, הורסות את הכדורגל האיטלקי ויוצרות תדמית שלילית, הורדת נציגות בליגת האלופות החל מעונת 2012/2013 ובעיקר את האהבה שלנו אליה. נכון, אולי הכדורגל האיטלקי אופיין לאורך השנים כמאפיונר נחמד שאין לדעת מה מסתתר שם מתחת לפני השטח, אך כאשר ראש ממשלת איטליה ובעל שליטה בקבוצת הפאר האיטלקית מילאן ובעוד רשת טלוויזיה, סילביו ברלוסקוני, מסתבך בפרשיות שונות, אשר נמשכות אליו כמו מגנט, כנראה שהפרשיות לא יכולות עוד להחזיק מעמד בארץ המגף, והבועה הייתה חייבת להתפוצץ בסופו של דבר.

קאלצ'יופולי תחילה

חמישה ימים לאחר הזכייה ההיסטורית במונדיאל ב-2006, כשכל המדינה חגגה את הזכייה לראשוה מזה 24 שנים כחג לאומי חדש, השחיתות התפוצצה לאיטלקים בפנים בהשמעת גזר הדין על המעורבים בפרשה. הכל החל במאי 2006, כחודש  לפני פתיחת המונדיאל, בה נחשפה פרשת הקאלצ'יופולי. הפרשה כללה רשת של הטיית תוצאות משחקים וסידור של שיבוץ שופטים מראש. הפרשה התפוצצה כאשר נחשפה שיחת טלפון מפלילה בין לוצ'יאנו מוג'י מנג'ר יובנטוס לשעבר לבין משבץ השופטים. היא פגעה לא רק ביובנטוס אלא בעוד קבוצות איטלקיות ביניהן מילאן,לאציו ופיורנטינה שעוד נגע בהן בהמשך.

מוג'י ובנו אלסנדרו נכנסו לכלא לא בשל הפרשה שכמעט הרסה את הכדורגל האיטלקי, אלא כיון ששניהם נמצאו אשמים בהפעלת איומים וסחיטה של אנשי כדורגל. מוג'י החליט להשתלט על כל שוק השחקנים האיטלקי ועשה זאת בעזרת  בנו שניהל משנת 2000 את סוכנות השחקנים "ג'אה."  השיטה בה נקטו הייתה הבאת שחקנים לסוכנות על ידי איומים מפורשים. שחקנים אלו התבקשו לעבור לייצוג של "ג'אה" ואם העזו לסרב, הם סבלו, לפי עדויותיהם מהתנכלות והריסת קריירה.

כתב האישום שהוגש נגדם יחס להם חבירה לארגון פשע, סחיטה ואיומים. הפרשה התפוצצה במקרה לאחר שב-2004 החרימה יחידה מיוחדת של משטרת איטליה מסמכים של 51 מועדוני כדורגל. החקירה בכלל עסקה בחשדות לשימוש בסמי מרץ שניתנו לכדורגלנים, אלא שהמסמכים העלו את דרכי הפעולה של חברת "ג'אה" ומשפחת מוג'י בראשה. בפברואר 2006 פשטה היחידה לפשעים כלכליים על משרדי סוכנות השחקנים והחלה לחקור את מוג'י ובנו , דבר שסלל את חשיפת פרשת הקאלצ'יופולי לבסוף. אחת מההתנכלויות האלה אף קשורה למאמנה החדש של יובנטוס  אנטוניו קונטה, כאשר בהיותו שחקן פעיל בשנת 2004 התקשר לחברו פבריציו מיקולי (כיום שחקן פאלרמו) שהיה מושאל אז מיובנטוס לפורוג'יה, והציע לו לעבור לסוכנות השייכת למשפחת מוג'י. כאשר סרב חייו נהפכו לגיהינום.

נחזור לפרשה, מלבד יובנטוס ששתי אליפויות נמחקו לה, היא הורדה ליגה הופחתו לה 30 נקודות ממאזנה בליגת המשנה. מילאן לאציו ופיורנטינה נענשו אף הן. בטרם הגשת הערעור מילאן נענשה על ידי הפחתת נקודות מיידית דבר שמנע ממנה ליטול חלק בליגת האלופות בעונה שלאחר מכן, וכמו כן גם את העונה שאחרי היא החלה עם מינוס של 15 נקודות. לאציו ופיורטינה לעומת זאת הורדו ליגה.

כאן מגיעה הטעות הראשונה של ההתאחדות האיטלקית. במקום להעניש את הקבוצות שנמצאו אשמות, ערעורן התקבל. מילאן אכן השתתפה בליגת האלופות והופחתו לה רק שמונה נקודות ממאזנה, ולאציו ופיורנטינה נשארו בליגה הראשונה, והופחתו להן 11 ו-17 נקודות בהתאמה. יובנטוס, האשמה הראשית, ירדה אמנם לליגה השנייה, אך הופחתו ממאזנה 17 נקודות במקום ה-30 ,דבר שעזר לה בסוף העונה לעלות ליגה לאחר עונה אחת בלבד בסיירה B.

גם אינטר לא נשארה נקייה

אינטר שזכתה במקום יובנטוס באליפות איטליה בעונת 2005/2006, חשודה כיום בשחיתות. יובנטוס חשפה לא מכבר הקלטות שהבטיחו "מתנות" למשבץ השופטים בליגה האיטלקית בתמורה ל"הקלות" במשחקים. בהקלטה נאמר במפורש כי נשיא אינטר, מאסימו מוראטי, עמד מאחורי ה"סידור". בנוסף אינטר נחשדה במכירת משחקים בעונת 2008.

לטענתם הסיבה למכירת המשחקים הייתה שסוכנויות ההימורים הפסיקו לקבל הימורים על אינטר מאחר וראו כי טעם בכך והתוצאות מובטחות לכאורה. הנרואזורי פתחו פער משמעותי מרומא השנייה, אולם מהמחזור ה-24 ואילך הפער הצטמצם והאליפות הובטחה מעשית רק במחזור הסיום. החשד שאינטר הפסידה בכדי לעורר עניין בקרב המהמרים' ואם לא די בכך, אז שחקנה לשעבר של אינטר, כריסטיאן ויירי, פנה לפני כשנה לרשות הפדראלית בהתאחדות האיטלקית וביקש להסיר את תואר האליפות בעונת 2005/2006,  כיוון שעל פי טענותיו היה קורבן ריגול מצד המועדון האיטלקי בהיותו שחקן של המועדון.

חשבתם שכאן זה נגמר? טעיתם

השבוע נחשפה פרשת הקאלצ'יופולי החדשה, המכונה הקאלצ'יופולי 2. העולה החדשה, אטאלנטה הורשעה בהטיית משחקים וקפטן הקבוצה, כריסטיאנו דוני הושעה ל-3 שנים מפעילות נעליו.
דוני, שנחשב לשחקן בכיר בכדורגל האיטלקי בעל עבר בבולוניה, סמפדוריה  ומאיורקה הספרדית יפרוש כנראה מכדורגל מאחר והוא כבר בן 35, וההחלטה קובעת כי יוכל לחזור למגרשים רק בגיל 38 בסיום ריצוי תקופת העונש. גם שחקן העבר הנודע ג'וזפה סיניורי מעורב בפרשייה. שחקנה לשעבר של לאציו ונבחרת איטליה, הושעה מפעילות בעולם הכדורגל לחמש שנים. לא רק אטאלנטה נענשה על הפרשייה וגם קבוצות נוספות מליגת המשנה, ואפילו קבוצות חובבים יישאו בתוצאות קשות של הפחתת נקודות.

התדמית שהלכה לה ותוצאותיה

גם מבחינת הנציגות האיטלקיות בליגת האלופות המצב מדרדר. החל מעונת 2012/2013 יצטמצם מספר הנציגות האיטלקיות לשלוש בלבד, כך שלמעשה השנה הינה השנה האחרונה שאיטליה תשלח ארבע נציגות. המרוויחה הגדולה מן ההפקר היא גרמניה שתקבל נציגה נוספת  בשל הנציגות הגבוהה של הקבוצות הגרמניות לא רק בליגת האלופות, אלא גם בליגה האירופאית בשלביה הגבוהים.

 

העונה בפתח

תחילת העונה בפתח בליגה האיטלקית וכרגע המצב נראה עגום. שביתת השחקנים המאיימת להשבית את הליגה ולמנוע את פתיחתה מרחפת מעל השחקנים ויו"ר התאחדות האיטלקית. ארגון השחקנים ובראשם שחקנה לשעבר של רומא, דמיאנו תומאסי , דורש חוקים חדשים שיסייעו לשחקנים לקבוע הסכם זכויות חדש וברור, ואילו יו"ר התאחדות, בארטה, לא דמיין שהדרישות יגיעו למצב שכזה ואף מוכן להיכנס לעימות עם הארגון.

אולי עם כניסת בעלים זרים חדשים לכדורגל האיטלקי (תומאס די בנדטו בעליה החדשים של רומא), הנהלה חדשה ביובנטוס ואף שמועות מפעם לפעם על ניסיון מכירת מילאן של ברלוסקוני למשקעים חדשים, יביאו עידן חדש טוב יותר לכדורגל האיטלקי שנפגע קשות בשנים האחרונות מפרשיות שחיתות כאלו ואחרות.

הליגה האיטלקית אמורה להיפתח ב-27 באוגוסט, במידה שאכן ארגון השחקנים יסיר את איומו. נקווה לכדורגל משובח ומלא תשוקה בדיוק כפי שאנו אוהבים, ושהליגה האיטלקית תשפר מעמדות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *