צ'ילי – רוטב חמוץ? מתוק!

בעוד שבוע וחצי יפתח הטורניר הגדול של הקיץ, הקופה אמריקה, אליפות דרום אמריקה בכדורגל. מעבר לארגנטינה וברזיל הפייבוריטיות, עשויות כמה נבחרות לרתק אתכם למסך. נבחרת צ'ילה היא אחת מהן, מדובר באחת הנבחרות המרעננות בנוף הכדורגל העולמי כיום

הכל מוכן לגמר קלאסי בין ארגנטינה לברזיל על אדמת בואנוס איירס. המארגנים כמובן סידרו לשתי הנבחרות את האופציה להיפגש אם הכל ילך כמתוכנן ב-24.7 ב"מונומנטל".
צ'ילה בסך הכל מתוכננת להיות שם כניצבת, אך לקלאודיו בורגי וחניכיו תוכניות אחרות לגמרי, לא בטוח שאותם מארגנים יזכו למשאלת ליבם.

הצל של צ'ילה
הצ'יליאנים תמיד היו כאן. הם הופיעו כבר במשחקי הגביע העולמי הראשון, ב-1930, והמשיכו את השושלת להשתתפות בעוד שבעה טורנירים, כשרגע השיא היה בטורניר אותו אירחה צ'ילה ב-1962. צ'ילה סיימה במקום השלישי המכובד והמוכר. למה מוכר? כי גם בטורנירי ה"קופה אמריקה" הצ'יליאנים חוו חמש פעמים את המקום השלישי, אך עם זאת גם ארבע פעמים את המקום השני.

גם אסונות הטבע כמו רעידת האדמה שחוותה צ'ילה ב-1960, לצד התפרצויות הרי געש לא מנעו מצ'ילה לפתח עשרות שחקני כדורגל מוכשרים. החל מלאונל סאנצ'ס הכוכב הצ'יליאני של אותו מונדיאל ב-1962, דרך החלוץ קרלוס קאשלי, שלהבקיע לא ממש היה קשה לו, ועד הימים של איבן זאמורנו ומרסלו סאלאס בעשור האחרון של המאה ה-20, במשך כל שנות ההיסטוריה של הכדורגל העולמי הכדורגל הצ'יליאני פיתח מסורת מכובדת של השתתפויות בטורניר גדולים.

התעצמנו מאז
מרבית הכישרונות הצ'יליאנים מגיעים מקבוצות הבירה, סנטיאגו. אוניברסידאד קתוליקה, אוניברסידאד דה צ'ילה, פלסטינו וגם הקבוצה המצליחה ביותר קולו-קולו מגיעות מהבירה, כולן נחשבות למפתחות כישרונות גדולות, כאשר השמות המפוארים שהוזכרו קודם לכן הן תוצר של אותן הקבוצות.

הליגה הצ'יליאנית מתפתחת ונחשבת לאחת מארבע הליגות הטובות בדרום אמריקה. כמות השחקנים הצ'יליאנים שיוצאים לאירופה נמצאת בעלייה וכתוצאה מאיכות הליגה המשתפרת, כך גם איכות הכדורגלן הצ'יליאני.

קלאודיו בורגי, מאמנה של בוקה ג'וניורס בעונת אשתקד, מונה רק בפברואר האחרון למאמן הנבחרת הצ'יליאנית כאשר הוא מביא עימו רקורד מצוין מהליגה המקומית ועוד אליפות אחת בליגה טובה יותר, הארגנטינאית (יחד עם ארחנטינוס, 2010). בורגי קיבל את הנבחרת מארגנטינאי אחר, מרסלו ביילסה, שהשאיר לו בסיס מצוין של שחקנים ומגוון כישרונות שהכדורגל הצ'יליאני לא חווה מעולם.

המלפפון החם באירופה כיום, אלכסיס סאנצ'ס, גדל דווקא במועדון קטן בשם קורבלואה, אך עבר דרך קולו קולו וריבר פלייט מארגנטינה בדרכו לשתף פעולה עם מסי בעונה הבאה בברצלונה. סאנצ'ס רק בן 22 ובטורניר הקופה כבר אמור להיות מי שינהיג את הנבחרת הצ'יליאנית הזו, כאשר תג המחיר של 39 מיליון יורו שבארסה מוציאה עליו רק מוסיף ציפיות, זהו לא דבר ש"אל ניניו מארביליה", להלן ילד הפלא, יפחד להתמודד איתו, לפניו עוד שנים עמוסות תארים.

שורת הכישרונות לא נגמרת בסאנצ'ס. גארי מדל, הפיטבול, שגדל במדי קתוליקה, מגיע אחרי טבילת אש בבוקה ג'וניורס מארגנטינה והשתפשפות בליגה הספרדית במדי סביליה.
ארתורו וידאל, הוא אחד השחקנים הטובים בבונדסליגה ומבוקש על ידי באיירן מינכן, זאת למרות שלברקוזן איננה מתלהבת לשחררו.
וגם שחקנים כמו מרקו אסטרדה ממונפלייה בצרפת, מתיאס פרננדס מספורטינג ליסבון, לואיס חימנס מצ'זנה, ופליפה סיימור המוכשר שנרכש לאחרונה על ידי גנואה מאיטליה, הם שחקנים איכותיים ביותר שמוסיפים עומק לקישור הצ'יליאני.

קלאודיו בראבו משחק בספרד כבר כמה עונות, וכמוהו פאבלו קונטררס מפאוק סלוניקי וגונזלו חארה מווסט ברומיץ' שמביאים עימם את השקט להגנה. הומברטו סואזו הסקורר האימתני, וז'אן בוסאז'ור שהרשים במונדיאל האחרון בדרום אפריקה ונקנה על ידי בירמינגהאם האנגלית, מהווים תוספת כוח משמעותית לסגל של בורגי.

הלהיט האחרון מתוצרת קולו קולו, דייגו רוביו, מוצא עצמו בסגל הנבחרת הבוגרת כבר בגיל 18 ומסומן כחלוץ העתיד של צ'ילה. לצידו עוד כמה כישרונות שעוד לא מצאו את הדרך לאירופה, אך טורניר טוב יכול בהחלט לסדר להם במה במקום טוב יותר.

ארגנטינה וברזיל הן הפייבורטיות הברורות, אבל הכישרון העצום ש"לה רוחה", האדומים מצ'ילה מביאים לטורניר הקופה אמריקה, יחד עם מאמן מנוסה כקלאודיו בורגי, עשוי להפתיע את הפרשנים, אז אל נא להספיד אותם. וגם אם זה לא הזמן שלהם, העתיד עבור צ'ילה הוא בכלל לא חמוץ אלא מאוד מתוק.

לטור אריזה איטלקית
לטור אורות קטארים
בחזרה לעמוד הבית – קליק על אתר הספורט

 

 

4 תגובות בנושא “צ'ילי – רוטב חמוץ? מתוק!”

  1. גיא,

    אתה בהחלט אחד הכותבים היותר טובים כאן. כותב על דברים מעניינים, בצורה שונה ועם נקודות למשחבה

    סחתיין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *