על בוואריה, דיאטה וחברים

הבונדסליגה יוצאת לדרך גם היא בסוף השבוע הקרוב. באיירן מינכן שוב בצמרת הרוכשות, דורטמונד תנסה לבנות הגמוניה, שאלקה ולברקוזן ינסו להפריע, המבורג הלכה על תהליך הרזייה וגם מי הם אלו שעשויים לפרוץ. אה, ואם שכחתם יהיו לנו גם בליגה הזו שלושה נציגים. הבונדסליגה חוזרת – חלק א'

אמנם היא לא נחשבת לליגה הטובה בעולם, אך מבחינת ממוצע הקהל היא המושכת ביותר. זו התרבות הגרמנית, זו שהכל אצלה מתוקתק מא' ועד ת', מהמתקנים, דרך הצוותים המקצועיים ועד לאוהדים עצמם, שתמיד תמיד מסורים לקבוצתם. ככה זה כשיודעים לשלב בין בירה לכדורגל, לא?

אז איזה קיץ עבר על הבונדסליגה? באיירן שוב ראתה את התואר נוסע קצת רחוק ממנה והתקנאה, שוב מסומנת כפייבוריטית לתואר, אבל בדורטמונד, שאלקה ולברקוזן לא יוותרו כל כך מהר, או לפחות לא עד פגרת החורף.

זה הזמן שלך

בורוסיה דורטמונד, האלופה לא מתכוונת להרים ידיים, ולהיפך, כשמדובר ביורגן קלופ השאפתן, ובקבוצה הצעירה שלו, אין פלא שאפילו יופ היינקס מסמן דווקא אותם כפייבוריטים (מלחמה פסיכולוגית או היסח דעת).
איזה קיץ עבר עליה? לאחר הפרידה מנורי שאהין, הברומטר בעונת אשתקד הנוצצת, מנסה קלופ להכניס לעניינים גרמני-טורקי נוסף, אילקאי גונדוגאן, שהגיע כפוטנציאל גדול מנירנברג, ואמור לתפוס את מקומו של שאהין.
איבן פרישיץ' שהגיע מברוז' תמורת למעלה מחמישה מיליון יורו, גם הוא תוספת כוח לסגל הצעיר והמוכשר של קלופ.
הסגל ממשיך להישען על הבלמים המצוינים הומלס וסובוטיץ', גרוסקרויץ וגצה הקשרים המעולים וגם היפני קגאווה, שהיה אחת מתגליות אשתקד, אמור לחזור מפציעה.
מי שצפוי להיעדר בינתיים, לאחר שספג פציעה בגמר הקופה אמריקה, הוא החלוץ, לוקאס באריוס, כך שבעניין הרכש לא נאמרה המילה האחרונה, ואולי ניקלאס בנדנטר מארסנל, יהיה זה שימלא את החלל. בכל מקרה, עם מאמן כמו קלופ, וסגל צעיר, רעב ומוכשר אין ספק כי שאפתנות בכל משחק תהווה חלק ניכר מהדרך.
שימו לב אלי: מאחר וגצה, גרוסקויץ וקגאווה כבר קיבלו מעמד של כוכב, מי שעדיין לא עשה זאת הוא המגן השמאלי, מרסל שמלצר, שנחשב לאחד הטובים בבונדסליגה, וצפוי להמשיך ולהתקדם.

באיירן מינכן, שוב שפכה את סכומי הכסף הגבוהים ביותר, והוכיחה כי לא ממש משנה מי תיגע בצלחת, מבחינת תקציבים אין לה מתחרות.
איזה קיץ עבר עליה? ראשית, המאמן יופ היינקס, בן ה-66, חוזר בפעם השלישית לכסא המאמן במועדון. היינקס מביא עימו שלל ניסיון, ויודע כי הביאו אותו רק בכדי להחזיר את האליפות למינכן.
לשם כך הוחתמו, שוער נבחרת גרמניה, מנואל נוייר, שמגיע משאלקה השנואה, בכדי להפוך מחדש את העמדה מספר אחת של הבווארים ליציבה. מדובר בהעברה הכי יקרה של שוער בבונדסליגה אי פעם, ועל כתפיו של נוייר, קר הרוח, מוטלות הרבה מאוד ציפיות וכמו כן גם עשרות אלפי עיניים, בעיקר של אוהדי באיירן, שלא ממש שמחו לקלוט אותו.
המגן ג'רום בואטנג מצטרף ממנצ'סטר סיטי, בתקווה לחזור לעצמו, ולאגף הימני מגיע הברזילאי המצוין, ראפיניה, שחוזר לגרמניה אחרי גלות באיטליה.
למריו גומז המפציץ בחוד, צורף נילס פטרסן, בן ה-22 שהרשים והרשית במדי אנרג'י קוטבוס בליגה השנייה, וקיבל הזדמנות במדי הענקית מהבונדס ליגה, אך כרגע מוגדר בעיקר כסימן שאלה. גם החלוץ האנגלי הצעיר, דייל ג'נינגס, תוצר מחלקת הנוער של ליברפול, שהרשים במדי טרנמיר רוברס הקטנה אשתקד, הצטרף, אך יתחיל בקבוצת הבת של המועדון, במטרה לפרוץ במהלך העונה.
הסגל של באיירן שבמילא שופע כוכבים עם מריו גומז, תומאס מולר, פרנק ריברי, אריאן רובן, שווינשטייגר ופיליפ לאם, קיבל עוד חיזוקים כשמטרה הייתה כבכול עונה, אליפות.
שימו לב אלי: דיוויד אלבה, הילד האוסטרי בן ה-19, שפרץ בעונה החולפת, אמור לקבל יותר דקות באגף השמאלי של הקישור, וכאשר היציבות של ריברי שנויה במחלוקת, זה בכלל מקל על העניין.

באייר לברקוזן, עוד אחת מענקיות הבונדסליגה, איבדה את היינקס על הקווים, ומינתה במקומו את רובין דוט, מאמנה של פרייבורג בארבע העונות האחרונות.
המטרה תהיה להידבק לבאיירן ודורטמונד בצמרת הגבוהה.
איזה קיץ עבר עליה? אז מלבד חילופי המאמנים, נפרדו בלברקוזן גם מכוכבם הצ'יליאני, ארתורו וידאל, שהצטרף ליובנטוס, אך עם סימון רולפס, מיכאל באלאק, ורנאטו אגוסטו בקישור, וכשבחוד נמצא סטפן קיסלינג, כשאליו מצטרף העונה, אנדרה שורלה, אחד מתגליות אשתקד, וכוכבה של מיינץ, יוכלו ב"ביי ארנה" לפנטז גם העונה על צמרת.
שימו לב אלי: אנדרה שורלה אמנם מגיע כיהלום משתבח ממיינץ הצנועה, אך לראשונה ובגיל 20 יופיע בקבוצה באמת גדולה, ויצטרך להוכיח כי הבמה לא יותר מידי גדולה עבורו.

שאלקה, היריבה השנואה של דורטמונד ובאיירן מינכן, מגיע לעונה חדשה עם מאמן טקטיקן ושאפתן כראלף רנגניק, ובצפייה למחוק את עונת אשתקד הבינונית, למרות שזו הסתיימה בחצי גמר ליגת האלופות ובזכייה בגביע המקומי, מבחינת הטבלה היא סיימה רק במקום ה-14, וכשמדובר בשאלקה, במועדון מכוונים הרבה מעבר לכך.
איזה קיץ עבר עליה? רוב הסגל מאשתקד ממשיך, כאשר רק עמדת השוער עברה טלטלה רצינית עם עזיבתו של מנואל נוייר. מי שאמור להיכנס לנעליים הגדולות הללו הוא ראלף פהארמן המוכשר, שמגיע מפרנקפורט היורדת, תמורת עשרה מיליון יורו.
ראול, הונטלאר, חוראדו, פארפאן והוואדס יהוו שלד טוב, כאשר הצעירים המבטיחים ג'וליאן דרקסלר בן ה-17, ולואיס הולטבי שחוזר מעונת פריחה במיינץ, אמורים גם כן להוסיף מחץ. במקום ה-14 זה כנראה לא יסתיים העונה.
שימו לב אלי: ג'וליאן דרקסלר, רק בן 17, אך הספיק להרשים בהופעותיו אשתקד ולהשאיר טעם של עוד לעתיד מזהיר בהחלט. העונה הוא מגיע כשחקן מוכר יותר, ויצטרך להתמודד עם הציפיות, אבל עם כמות כשרון כמו שלו, אין יותר מידי חשש.

סכנה, כאן בונים

המבורג, מגיעה לעונה הזו לאחר שנים מלאות בציפיות ובעיקר באכזבות, שהובילו את ראשי המועדון לחשיבה קצת שונה מבעבר. האיש המרכזי שצורף, הוא המנהל הטכני, פרנק ארנסן, שבנה למעשה את צ'לסי של מוריניו כאמון על נושא הרכש ואח"כ גם עבד בטוטנהאם. על הקווים יעמוד מייקל אונינג, הדיי אלמוני, שמחליף את ארמין וה הכושל.
איזה קיץ עבר עליה? ארנסן שמכיר את צ'לסי ושחקניה הצעירים על בוריה, החליט להפוך את המבורג לחממת טיפוח לקבוצה האנגלית. ג'פרי ברומה, המגן ההולנדי, ומייקל מנסיין, בלם נבחרת אנגליה הצעירה, הגיעו על מנת לחזק את ההגנה, כתוצרי מחלקת הנוער של צ'לסי, כמו גם הקשר גוקהאן טורה, ממוצא טורקי. גם הנורבגי הבינלאומי, פר סקיילברד יצטרף בקרוב לקישור, ואמור להיות הרכש המרכזי הקיץ.
כשפאולו גררו חוזר בכושר לוהט מטורניר הקופה, ויחד עם מלאדן פטריץ, מרסל יאנסן המצוין, דניס אאוגו, המגן הפעלתן, אליירו אליה ההולנדי המוכשר, וגויקו קאצאר הסרבי, בהחלט יש חומר טוב בהמבורג, אך לא כזה שיקרא תיגר על מאבק האליפות, ועם זאת יהווה עתיד של בנייה טובה כפי שארנסן שואף.

שימו לב אלי? סון הונג-מין, החלוץ הצעיר בן ה-19, שמגיע מדרום קוריאה, הספיק להרשים מאוד במשחקי האימון, כאחד שכבר זכה לכינוי "גרד מילר הקוריאני", החוש לשערים שלו מפותח מאוד, ובקבוצה כמו המבורג ללא יותר מידי עומק בחוליית החוד, יש לו בדיוק המקום לפרוץ.

וולפסבורג, גם היא עוברת הליך של בנייה, אחרי עונה נוראית והישרדות רק במחזור הסיום. פליקס מאגת' שהגיע עוד בשלהי העונה החולפת לקבוצה אותה הוביל לאליפות היסטורית לפני שלוש עונות, מנסה לייצב את מערכי הקבוצה, ולהיפטר מסחורות מאכזבות כדייגו הברזילאי.
איזה קיץ עבר עליה? כאמור כסף זו לא ממש הבעיה של הקבוצה שנמצאת בבעלות תאגיד הרכב פולקסווגן, וכבר בינואר אשתקד החל תהליך של חיזוק במטרה להשאיר את הקבוצה בבונדסליגה, כאשר טונצ'אי הטורקי ופטריק הלמס החלוץ של לברקוזן הגיעו ועזרו למועדון בשלבים המכריעים של העונה. הקיץ הגיע אחד ממצטייני העונה החולפת, החלוץ הקרואטי, סרדאן לאקיץ', שמגיע מקייזרסלאוטרן במטרה להמשיך במלאכת הכיבוש שלו, וגם חסן סליהמידזיץ' הוותיק, חוזר לגרמניה אחרי שהות ביובנטוס, ויוסיף ניסיון לחבורה של מגאת'. כריסטיאן טראש, מגיע למרכז השדה משטוטגרט ויחבור לז'וסאה הברזילאי וקלאנברג הדני כחלק מחוליית קישור מעניינת, כאשר המגן הימני, פטריק אוקס, יישאר בבונדסליגה למרות שהיה שותף לירידה של פרנקפורט.
וולפסבורג אולי לא תרוץ לאליפות, אבל הסגל שלה מוכשר ועם מאמן כמגאת' ישנה אפשרות להתברגות גבוהה מאוד בצמרת, הרי גם ב-2009, אף אחד לא חזה שזה יסתיים כפי שהסתיים.
שימו לב אלי: יוהאנדרי אורוסקו, הקשר מונצואלה, צפוי להיות שם מעניין בקישור של מגאת', אך צפוי להשתלב לאט לאט מתוך מגמה להשביחו לצורכי העתיד.

ורדר ברמן, שעד לפני מספר עונות הייתה חברה קבועה בצמרת, וחוותה ירידה במעמדה, תנסה להזדחל שוב לשולי הצמרת. תומאס שאף, ממשיך לכהן כמאמן בעונתו ה-13 במועדון, ולמרות אינספור ביקורות שקוראות לו ללכת הביתה. הבעיה המרכזית אשתקד הייתה חוליית הגנה מהחלשות בליגה, כזו שספגה 61 שערים, ממוצע של כמעט שני שערים שהיא סופגת למשחק, וזה הרבה יותר מידי מקבוצה עם יומרות לצמרת.
איזה קיץ עבר עליה? את מרכז ההגנה ימשיך להנהיג נאלדו הברזילאי, כשלצידו פר מרטסאקר התמיר. מנירבנרג הובא אנדראס וולף שבכדי לגבות את האגף של קלמנס פריץ, ולאגף השני הובא לוקאס שמיץ משאלקה, שצפוי לתפוס את מקומו של סבסטיאן בואניש הלא כל כך יציב בצד שמאל.
היווני, סוקראטיס פאפאסטופולוס, הגיע מגנואה, בכדי להוות עוד אופציה מעניינת למרכז ההגנה.
בקישור התחזקה ברמן במחמט אקיצ'י, אחד מהטבחים המוכשרים של הליגה, שהגיע אף הוא מנירנברג של אלמוג כהן, ויחד עם מארקו מארין, שנשאר למרות חיזורים מצידם של באיירן מינכן וצ'לסי, יהוו חוליית קישור איכותית.
בהתקפה מי שאמונים על השערים יהיו השבדים אבדיץ' ורוזנברג, יחד עם ארנאוטוביץ' האוסטרי ופיסארו הפרואני הוותיק.
לגבי שאף והחבורה אפשר לשער כי לצמרת הגבוהה זה לא ממש יספיק, אלא אם יתווספו שניים-שלושה שחקני חיזוק למקומות הנכונים.
שימו לב אלי: מחמט אקיצ'י, עוד אחד שפרח בעונה הנהדרת של נירנברג, ומגיע להנהיג ולחלק כדורים בהתקפה של קבוצה עם ציפיות הרבה יותר גבוהות מאלו של נירנברג. אקיצ'י בעל ראיית משחק משובחת ודווקא יכול לפרוח בקבוצה חסרת ברק כברמן.

שטוטגרט, עם ברונו לאבדיה על הקווים, רוצה גם לחזור למעלה הטבלה. סגל מוכשר של שחקני נבחרת בפוטנציה יכול בהחלט לספק את המטרה, אם כי רק לשולי החבורה המובילה.
איזה קיץ עבר עליה? לאבדיה בחר להשאיר את מרבית הסגל מתוך אמונה כי הסגל אכן מוכשר באם מדובר בשחקנים כטימו גבהארט, סרדאר טאסקי, כריסטיאן גנטנר ופאבל פוגרבניאק. מי שבכל זאת הגיעו הם הקשרים וויליאם קוויסט, הדני המצוין מקופנהגן, ואיברהימה טראורה שהצליח להשתדרג יחד עם אוגסבורג הקטנה הישר למחוזות הבונדסליגה. אם תצליח החבורה של לאבדיה לחזור לימים בהם גבהארט נחשב לקשר מחונן, טאסקי לבלם העתיד של נבחרת גרמניה וכריסטיאן גנטנר יחזור לספק שערים בכמויות דו ספרתיות, שטוטגרט תחזור למקומה בחלק העליון של הטבלה.
שימו לב אלי: ג'וליאן שיבר, החלוץ הצעיר, שחוזר מהשאלה בנירנברג, הרשים במדיה במהלך העונה המצוינת שלה, ומקווה להמשיך במגמת השיפור שלו גם העונה.

מקווים לשמור על המומנטום

שתי קבוצות שישמחו לשחזר את ההצלחה מאשתקד הן מיינץ ונירנברג, שלא נמנות על קבוצות הצמרת בדר"כ.

מיינץ, שסיימה עונה מופלאה במקום החמישי (מיקומה הגבוה בהיסטוריה), ותשתתף במוקדמות הליגה האירופית העונה, תתקשה להמשיך במגמה שהחלה בה. תומאס טוכל, המאמן הצעיר (37), שנחשב לאחד ממאמני העתיד של גרמניה, יצטרך לשאוב מהחבורה שלו אנרגיות מחודשות, וגם להיאבק בקבוצות שרק מחפשות לחזור לקדמת הבמה.
איזה קיץ עבר עליה? את אנדרה שורלה ולואיס הולטבי היא איבדה, ולחולייה הקדמית צורפו אריק צ'ופו-מוטינג, שצמח בהמבורג ונחשב לפוטנציאל, וגם הניגרי, אנתוני אוג'ה שמגיע מלילסטרום הנורבגית. המגן הצ'כי, זדנק פוספך, מצטרף מהליגה הדנית, וגם הקשר האוסטרי, ג'וליאן באומגארטלינגר מגיע.
בהתאם לתקציב, ולהצלחתן של קבוצות קטנות, ינסה טוכל לספק עונה נוספת בנופי הצמרת, אך יהיה זה קשה מאוד לשחזר את ההצלחה.
שימו לב אלי: דניז אילמאז, חלוץ נוסף שהצטרף לקבוצה לאחר שהרשים במדי קבוצת הבת של באיירן מינכן, בלט גם במשחקי האימון, וצפוי לקבל דקות משחק לא מעטות.

נירנברג, הצלע הראשונה של הישראלים בגרמניה שהחלה עוד בעונה החולפת עם הצלחתו המרשימה של אלמוג כהן. נירנברג עברה קיץ לא פשוט כאשר איבדה את מרבית כוכביה מאשתקד ביניהם איקיצ'י וגונדוגאן הגרמנים-טורקים, וגם את החלוץ שיבר שחזר לשטוטגרט. המאמן דיטר הקינג יצטרך להוציא משחקניו מעל ומעבר בכדי לשחזר את המקום השישי מהעונה שעברה.
איזה קיץ עבר עליה? כאמור מרבית הכוכבים טיפסו על גלי ההצלחה ועזבו את הקבוצה. הקשר מרקוס פולנר מצטרף מדורטמונד, כמו גם הקשר הכישרוני, דניאל דידאבי שהושאל משטוטגרט, גם הצ'כי תומאס פקהרט מגיע על מנת לסייע לכריסטיאן איגלר בהתקפה. אלמוג כהן יהיה כנראה שחקן מפתח בקבוצה, בעיקר נוכח עזיבתם של גונדוגאן ואקיצ'י, וחוסר המשאבים של הקבוצה.
שיחזור העונה החולפת יהיה בגדר נס.
שימו לב אלי: תומאס פקהרט, החלוץ הענק, 1.94 מ', מגיע לאחר עונה פורה בליגה הצ'כית, והופעה לא רעה יחד עם נבחרתו במסגרת טורניר הגמר של אליפות אירופה לנבחרות צעירות. גם במקרה שלו מדובר במקום בו הוא יכול להפוך לכוכב של ממש.

אלו הן עשר הקבוצות הראשונות שסיקרנו, החבורה המובילה, והקבוצות שרוצות להשתייך אליה, קשה להאמין כי עונת אשתקד בה התברגו בצמרת האנובר, מיינץ ונירנברג, תחזור על עצמה, אבל לעולם אל תגידו לא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *