בין אירופה לריו

מה מניע שחקן בשיא הקריירה כמו לואיס פביאנו לעזוב את אירופה ולחזור למולדתו בברזיל? רונאלדיניו הוא עדיין כוכב ענק, אז למה הוא בחר בגיל 30 לסיים את הקריירה האירופית שלו? חזרה של שחקנים בשלהי הקריירה למולדתם היא טבעית, אך מבט נרחב על סגלי הקבוצות בברזיל מגלה שחקנים מקומיים רבים שויתרו מוקדם מידי על המקצוענות. האם זהו האופי הברזילאי העצל או שמא צומחת לה ליגה מלאה בכסף?

מילאן רדפה אחריו במשך עונה שלמה, ודווקא כשהיה נראה כי האליפות בה היא זכתה תצליח לשכנע את לואיס פביאנו להצטרף לחוליית החוד שלה, הוא בחר לעזוב את אירופה ולחזור לסאו פאולו קרוב לבית, לים ולחופים המוכרים של ברזיל. סכום העברה של למעלה משישה מיליון דולר נותן מבט אחר על סיום הקריירה האירופית של הסקורר המדופלם, הרי אם אפשר להרוויח שכר גבוה ועדיין לבקר את חוף הים מידי יום, לבלות ולשתות קפריניה, למה לוותר על העונג הזה?

בכל זאת, אפשר גם לשפוט את לואיס פביאנו שבחר בגיל 30 ובשיאו ממש, לוותר על רמות הכדורגל הגבוהות ביותר ולהניע עצמו בכיוון משמעותי של דעיכה. הרי בילויים, שיזוף ומשחקי פוצ'וולי לא ישאירו אותו בשיאו לאורך זמן. כנראה שהאופי הברזילאי הוא הגורם להחלטה שלו. סגלי הקבוצות  ב"קאמפיונטו ברזילרו" – הליגה הברזילאית מוכיחים כי הוא לא היחיד.

חזרת פתאום, הנה אתה בבית

עד לא מזמן הכדורגלן הטוב בתבל. אמנם הוסיף מספר קילוגרמים עודפים ודעך בכושרו, אך כמה רגעי הברקה במדי מילאן הזכירו כי עדיין מדובר בכדורגלן מיוחד גם אם לא באותו כוכב מימי הזוהר ב-2006, ואחד שעוד יכול לשחק בטופ של אירופה. אבל גם רונאלדיניו בחר לעזוב, חזר הביתה לפלמנגו ולחופי ריו דה ז'נרו. אדריאנו, שהיה באינטר וחזר הביתה, ניסה שוב ברומא והתייאש, הוא ההוכחה לכך כי בברזיל אי אפשר לשמור על אותה נכונות להתאמן, הרי קשה לוותר על כל התענוגות שמסביב, אדריאנו מזכיר כבר יותר סוג של מתאגרף במשקל כבד. להזכירכם אדריאנו ורונאלידיניו לא בשלהי הקריירה, סך הכל נושקים לגיל 30, האחד לפני, השני מעט אחרי, אך זהו לא הגיל בו תולים את הנעליים.

ז'וניניו כבר בן 36, ריבאלדו בן 38, מרקוס אסונסאו בן 34, אלו גילאים שאפשר לעצור רגע ולהגיד: "מיציתי, בוא נחזור הביתה". אלו שחקנים שהיו כמה שנים טובות בטופ, ומחליטים לארוז את המשפחה והילדים בכדי שיחזרו להיות קרוב לסבא ולסבתא. הקבוצות הברזילאיות משכנעות את אלו הותיקים רגע לפני תליית הנעליים, אך עושה הרושם כי השפע הכלכלי שנמצא בעיקר בקבוצות הגדולות מצליח למשוך חזרה גם שחקנים שרחוקים מסיום הקריירה. אדריאנו - כדורגלנים ברזילאים

בפלמנגו לצידו של רונאלדיניו אפשר למצוא את שחקן הנבחרת המצוין, תיאגו נבס, שמתבזבז בליגה המקומית במקום להיות אחד הכוכבים הגדולים באירופה. מאנצ'יני בן ה-30 שעד לאחרונה כיכב בליגה האיטלקית משתף פעולה עם דניאל קארבליו, שחקן הנבחרת בעבר הלא רחוק, באתלטיקו מיניירו, וברנדאו שהפציץ בשחטאר דונייצק ומארסיי מוצא עצמו בקרוזיירו.

סכום הרכישה של לואיס פביאנו מלמד כי המצב הכלכלי בברזיל אכן מספק גורם נוסף למשיכה של הכוכבים חזרה מאירופה, השחקנים משתכרים במליוני ריאל, אבל האם שווה לעצור קריירה רק בכדי להרגיש פחות מחויב למקצוע ולהנות מהחיים. האם האופי הברזילאי הבעייתי, זה שרוצה להיות קרוב לחופים ולאכול פג'ואדה של אמא לא יפגע בתדמית השחקן הברזילאי?

ליאנדרו דאמיאו מאינטר, ניימאר וגאנסו מסנטוס הם חלק מדור העתיד של ברזיל ושמם מתנוסס בפנקסי הסקאוטרים של רוב הקבוצות המובילות ביבשת. יש לקוות שלא ידבק בהם חיידק החזרה הביתה כי אחרת המפסידים מכך יהיו הם, אבל בעיקר אנחנו.

לטור סרט טורקי
לטור פורטוגל על הגל
לטורים נוספים בקטגורית כדורגל עולמי
בחזרה לעמוד הבית – קליק על אתר הספורט

One thought on “בין אירופה לריו”

  1. גיא, טור נהדר. רק לגבי ברנדאו, הוא "ברח" חזרה לברזיל בגלל השעורירה שנקשרה לשמו בצרפת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *